© Jakob Helbig

Naturen vs. løbebåndet

I koldt og mørkt vejr lokker løbebåndet måske mere end naturen. Men hvad er egentlig forskellen i træningsudbytte? Vi har fundet fire afgørende forskelle på løb inde og ude.

10. maj 2010 af Bjarke Kobberø

Der er stor forskel på fire afgørende aspekter, når man sætter løb på bånd og i natur op imod hinanden.

Modvind

Først og fremmest mangler modvinden på løbebåndet. Du løber helt frit uden nogen vind til at bremse dig. Det kan ret beset sammenlignes med at løbe i læ af en anden løber udendørs. Undersøgelser har vist, at der kan spares helt op til 6 procent af energiforbruget ved at løbe i læ - det lyder måske ikke som voldsomt meget, men svarer reelt til at løbe 2-3 minutter hurtigere på en 10-km. Jo hurtigere du løber, jo større betydning får vindmodstanden.

Terræn

På løbebåndet er underlaget helt jævnt, og du skal ikke bruge nogen kræfter eller opmærksomhed på at korrigere for ujævnheder. Du møder heller ikke alle de andre vekslende udfordringer og retningsskift, som udendørsløb typisk byder på, når du suser rundt om hjørnerne eller skal overhale andre motionister. Det betyder en mere ensartet og monoton belastning af kroppen, hvilket på sigt kan give problemer. Samtidig betyder det, at løb på bånd ikke aktiverer helt så mange muskler som løb i naturen.

Benløft

Løbebåndets rullende underlag betyder, at du ikke skal bruge kræfter på at føre benet bagud. Det giver en anden type løb end i den frie natur og betyder også, at skridtafviklingen bliver mindre energikrævende.

Mentalt

På et løbebånd får du foræret tempoet og skal ikke koncentrere dig om hele tiden at holde farten oppe eller undgå ukontrollerede temposkift. Du kan praktisk talt slå hjernen fra og bare lade benene rulle med båndet. Udendørs skal du, medmindre du er en meget rutineret løber, bruge en masse energi på at holde fokus på dit tempo og din indsats.

LÆS OGSÅ: Sådan træner du på løbebåndet

Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

VIL DU OGSÅ HAVE stærke ryg- og mavemuskler? Det kan du sagtens. En af de allerbedste måder er at bruge et mavehjul. Med kun få minutters træning om dagen styrker du din coremuskulatur, får en sundere holdning og undgår at falde sammen i ryggen med smerter i lænden til følge.

LIGE NU KAN du få et mavehjul i høj kvalitet sammen med Aktiv Træning. Mavehjulet er designet med dobbelthjul, så du har god stabilitet, og håndtagene er ergonomisk udført med fordybninger til fingrene. Mavehjulet er en del af vores store træningssæt med mavehjul, træningsmåtte, træningselastikker, stor øvelsesguide og 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Læs mere om det fantastiske vilde tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: