© Foto: Bobby Anwar

Løbeekspert: Det ville jeg ønske, at jeg selv havde vidst, da jeg startede med at løbe

Adidas Brand Coach, Kasper Andersen, deler fem løbetips, der kan forbedre din performance og mindske skader – og afslører, hvilken sko han selv bruger.

12. august 2021 af Benjamin Creative for adidas

Kasper Andersen er Brand Coach hos adidas. Her underviser han bl.a. butikspersonale i, hvordan de formidler teknologier i løbesko, så kunderne forstår det. Han elsker at nørde detaljer omkring, hvad en løbesko kan, og så får han også lov til selv at teste et hav af dem.

Nu deler løbeeksperten ud af sine fem bedste tips, som kan have en effekt på din performance. Og så anbefaler han en helt særlig sko, som ifølge ham selv får hoveder til at dreje, når han løber med den på.

Tip #1: Vælg sko ud fra behov og mål

"Det kan være uoverskueligt at komme ind i en shop og kigge op på væggen med 50-60 forskellige løbesko. Hvordan finder du den rigtige? Et godt tip er at vælge en løbesko ud fra det behov, du har – men også ud fra hvilket mål du har. Vil du gerne løbe længere distancer, eller vil du slå din PR på tid? Så bør du finde en sko, som støtter det. Noget af det vigtigste inden for løb er at undgå at blive skadet, og her har det altså stor betydning, at du får fat i den rigtige sko."

Tip #2: Undgå at vælge samme sko

"Du bør klart undgå altid bare at vælge den samme løbesko år efter år. Så snyder du dig selv for gode løbeoplevelser. Jeg har mange kunder, der har løbet i den samme sko i 10 år, og der elsker jeg at udfordre dem og spørge: Er det ikke kedeligt at løbe i den samme model hver gang? Så får du jo ikke en ny oplevelse, hvis du træder ned på samme måde. Prøv noget nyt. Du behøver ikke at være bekymret for at få skader, fordi du skifter sko, for det handler mere om doseringen af dit løb."

Kasper Andersen er medlem af løbeklubben Adidas Runners Copenhagen, og så har han en PR, der hedder 5 km på 19 minutter.

© Foto: Bobby Anwar

Tip #3: Variér dine løbepas, hvis du vil rykke dig

"Jeg oplever tit, at folk siger, at de ikke rykker sig. Hvis jeg spørger, hvordan de løber, siger de: Jamen, jeg løber altid 5-6 kilometer i samme tempo, og hvis jeg løber længere, bliver det for hårdt”. Vil du rykke dig, er du nødt til at variere din træning. Prøv kun at løbe 4 km, men i et hurtigere tempo, eller løb 7 km, hvor du skruer ned for tempoet. På den ene eller måde skal du bryde de grænser, din krop har, for du lærer aldrig at løbe 10 km, hvis du ikke udfordrer kroppen. 

Det ville jeg ønske, at jeg selv havde vidst, da jeg startede med at løbe, for så havde jeg udviklet mig hurtigere. Skaderne kan også opstå, hvis du presser dig selv på både hastighed og længde på samme tur."

Sådan kan du opbygge en træningsuge

En måde at bygge en træningsuge op på, hvis du fx gerne vil løbe tre gange om ugen, er: én normal tur, én kortere tur med hurtigt tempo og én lang tur i langsomt tempo. Så får du de tre faser på en uge, og den variation er vigtig.

Tip #4: Skift mellem løbesko for at undgå skader

"Selvom du sikkert har én go to-løbesko, er det sundt for din fod at have flere sko at skifte imellem. Hvis du altid løber på samme måde i de samme sko, er det de samme led og sener, du belaster hele tiden. Hvis du skifter sko, som også ændrer din fodstilling, kommer der en naturlig “optræning” af andre sener og muskler, som er en supergod aflastning. Det bedste råd til en nybegynder er at købe to forskellige sko, de skifter imellem, så de ikke får belastet foden samme sted."

Tip #5: Undgå at gå for hurtigt frem

"Som løber er du nødt til at være tålmodig. Du kan ikke gå fra 5 km i en uge til at tro, at du herefter kan løbe 10 km fast. Lyt til kroppen. Den er bedst til at signalere, om du har overskredet grænsen for, hvad kroppen kan klare. En god huskeregel er, at hvis du er øm i musklerne i mere end en enkelt dag, efter du har løbet, har du måske løbet for hårdt. Du må gerne være øm dagen efter, men er du øm i flere dage, viser kroppen, at det nok var en tand for meget."

Hvilken løbesko bruger eksperten?

"Lige nu er jeg glad for Adidas Ultraboost 21, som jeg kan tage på, uanset hvad jeg skal løbe. Jeg er også sikker på, at jeg kommer til at bruge den nye sko 4DFWD fra adidas meget. Den er fed at have på, og da jeg var ude og løbe i går, var der mange, der tjekkede skoen ud. Det ligner ikke noget, folk har set før, så det er en fed oplevelse at komme løbende i dem, som jeg vil anbefale andre.

4DFWD-skoen har en særlig teknologisk ingrediens, hvor en 3D-mellemsål sørger for, at du bliver skubbet fremad. Jeg kan selv mærke fremdriften, når jeg har den på, og det kender jeg ikke andre sko, som kan, selvom jeg har prøvet rigtig, rigtig mange løbesko."

Løbeskoens navn står for 4D forward. I skoen har adidas udviklet en 3D-printet 4D-mellemsål, som består af et hav af celler, der kollapser i en fremadrettet bevægelse, når du rammer jorden.

Om den nye løbesko, som Kasper anbefaler

Løbeskoen 4DFWD fra adidas er en neutral hverdagsløbesko, som indeholder ny innovation. Den er skabt ud fra en særlig 3D-printet performance-teknologi, hvor fokus er på at skabe fremdrift, når du løber. 

Den nyeste model kan købes fra d. 12. august i Intersport og Sportsmaster til en pris på 1600 kroner. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: