© Colourbox

Hvilken løbetaktik er mest effektiv?

Skal jeg starte forsigtigt under mit første halvmaraton? Eller er det bedre at lægge hurtigere ud, end jeg plejer, og lade atmosfæren og adrenalinen bære mig frem til en god tid?

Halvmaratonets 21 km er så lang en distance, at du kan gå ned med et brag, hvis du starter i alt for højt tempo, så tag det roligt.

I stedet for at spurte ud af startblokken kan du med fordel disponere dit løb, så du lægger ud i det langdistancetempo, som du har øvet dig i at holde på dine lange træningsture. Når du er halvvejs gennem løbet, mærker du efter, og føler du overskud til det, kan du på dette tidspunkt begynde at skrue farten i vejret.

Både taktisk og mentalt vil det være bedre, hvis du løber de sidste 10 km hurtigere end de første 10 km. Den sidste km ind til mål giver du den selvfølgelig maksimalt gas.

Tilbud til dig: Genial træningstrøje fra Craft

Blød, let og elastisk. Craft har lavet en superfed træningstrøje, der sidder tæt til kroppen og følger alle dine bevægelser. Og så kan den blive din for KUN 99,50 kr. Trøjen fås både til mænd og kvinder, og den kan bruges til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven til træning i fitnesscenteret eller en løbetur. På kolde dage er den perfekt som lunende mellemlag under en jakke, mens den på lidt varmere dage fungerer godt som yderste lag. Trøjen er designet med et hul ved håndleddet, som du kan stikke tommelfingeren igennem. På den måde kan du trække ærmet udover håndryggen og holde hænderne varme på de kølig dage. Lige nu kan du få trøjen sammen med 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto. I alt 149 kr.) Læs meget mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: