© Jakob Helbig

Pose-running-teknik

Pose-running er udviklet af den russiske idrætsfysiolog dr. Nicholas Romanov og har godt og vel 30 år på bagen. I forsøget på at skabe en definition på den optimale løbestil tager dr. Romanov primært afsæt i naturvidenskaben omkring Newtons love krydret med lidt filosofi. Efter at han flyttede til USA i 1993, kom der skred i tingene, og i 1997 udgav han sin første instruktions video om Pose-running.Grundlæggende filosofiDer findes kun én rigtig måde at løbe på, hvis man vil optimere sit bevægelsesmønster. Dette kan og skal trænes, før vi mestrer det.

5. oktober 2010

Pose-running er udviklet af den russiske idrætsfysiolog dr. Nicholas Romanov og har godt og vel 30 år på bagen.

I forsøget på at skabe en definition på den optimale løbestil tager dr. Romanov primært afsæt i naturvidenskaben omkring Newtons love krydret med lidt filosofi.

Efter at han flyttede til USA i 1993, kom der skred i tingene, og i 1997 udgav han sin første instruktions video om Pose-running.

Grundlæggende filosofi

Der findes kun én rigtig måde at løbe på, hvis man vil optimere sit bevægelsesmønster. Dette kan og skal trænes, før vi mestrer det.

Vores vigtigste medspiller, når vi løber, er tyngdekraften. Det er vigtigt, at vi i vores bevægelsesmønster arbejder mindst muligt imod denne konstante kraft, der effektivt driver os frem, når vi forskyder kroppens balance.

En vigtig modstander, som der skal arbejdes en del med, er misforholdet mellem måden, vi føler, at vi løber på, og måden, vi rent faktisk bevæger os på. Korrektion af denne fejlagtige perception er et centralt element i Pose-running. Instruktørerne vil derfor altid væbne sig med videokameraer, så man kan køre slowmotionanalyser af klienterne.

Løfter

Nedsat skadesrisiko, forbedret løbeøkonomi, mindre muskelømhed og bedre løbetider.

Sværhedsgrad

Høj. Selve løbebevægelsen er simpel, og du er hurtigt i gang med at omsætte din nye viden til handling.

Det kræver dog måneders tekniktræning, opbygning af ekstra styrke i hofter og baglår gennem ugentlige øvelser og koncentreret fokusering på det rigtige bevægelsesmønster, når der løbes, før du til fulde mestrer den nye måde at løbe på.

Centralt indhold i løbebevægelsen

Du udnytter tyngdekraftens evne til at accelerere din krop. Det sker, ved at du forskyder tyngdepunktet lidt fremad. Jo længere du læner dig frem, jo højere bliver din fart.

Teknikken er med andre ord den samme, som når Haile Gebrselassie løber sin maraton på 2 timer og 4 minutter, og Usain Bolt sprinter 200 meter på 19 sekunder. Der er kun hældningen til forskel.

Idet du ‘falder’ fremover, trækker du ved anvendelse af hasemusklerne standbenet op under dig til det, som Pose-running definerer som den optimale grundstilling (= Pose).

Hælen skal føres op under hoften og falde naturligt ned igen som et stempel med fodballen som landingspunkt. Fokus skal være på løftet, det såkaldte Pull, ikke på landingen. Det er vigtigt, at foden hverken føres frem foran kroppens tyngdepunkt eller bliver hængende bagude.

Videnskabelig dokumentation

Der forskes mere og mere i Pose-running, og der foreligger allerede nu en stribe videnskabelige undersøgelser, der peger på fordele ved at løbe Pose-running.

En af de første videnskabelige undersøgelser, publiceret i det anerkendte tidsskrift Medicine & Science in Sports & Exercise, vakte opmærksomhed, fordi forskerne fandt, at antallet af knæskader blandt de forsøgsdeltagere, der løb Pose-running, var 50 procent lavere end i den gruppe, der løb almindeligt.

Læs mere på:www.posetech.com

Tilbud til dig: Genial træningstrøje fra Craft

Blød, let og elastisk. Craft har lavet en superfed træningstrøje, der sidder tæt til kroppen og følger alle dine bevægelser. Og så kan den blive din for KUN 99,50 kr. Trøjen fås både til mænd og kvinder, og den kan bruges til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven til træning i fitnesscenteret eller en løbetur. På kolde dage er den perfekt som lunende mellemlag under en jakke, mens den på lidt varmere dage fungerer godt som yderste lag. Trøjen er designet med et hul ved håndleddet, som du kan stikke tommelfingeren igennem. På den måde kan du trække ærmet udover håndryggen og holde hænderne varme på de kølig dage. Lige nu kan du få trøjen sammen med 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto. I alt 149 kr.) Læs meget mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: