Løbeteknik
Løbeteknik

Løbeteknikken spiller en stor rolle for både løbeøkonomi og fart.  

© iStockphoto

Løbeteknik: Her er de vigtigste fokusområder

Et stort studie har undersøgt 24 forskellige bevægelser under løb. Her er de vigtigste at arbejde med for at forbedre dit løb.

3. maj 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

Vi har hørt det mange gange: teknikken spiller en vigtig rolle for, hvor hurtigt og effektivt du bevæger dig i løbeskoene. Nu har britiske forskere undersøgt sagen særdeles grundigt i et stort studie.

På et løbebånd fik 97 løbere på forskellige niveauer analyseret deres bevægelser med 3D-teknik.

Hold bækkenet i ro

Ud af de i alt 24 forskellige bevægelser, som forskerne undersøgte var de 19 forbundet med løbeøkonomi (hvor lidt energi, du kan nøjes med at bruge på at holde en given hastighed) og de 11 med løbehastighed.

Her er top-3 over bevægelser, der havde størst indflydelse på løbeøkonomien:

  • Den lodrette bevægelse af bækkenet (jo mindre, desto bedre)
  • Bøjning af knæet ved landing (mere bøjet = bedre)
  • Opbremsning (målt på, hvor meget bækkenet blev bremset ved landing. Jo mindre opbremsning, desto bedre)

Sammenlagt stod disse tre bevægelser for 39,4 pct. af løbeøkonomien, og den lodrette bevægelse af bækkenet stod alene for 27,7 pct.

Land under kroppens tyngdepunkt

Når forskerne så på løbehastighed, havde disse fire bevægelser størst indflydelse:

  • Opbremsning (ligesom ovenfor)
  • Vinklen på skinnebenet ved landing (jo tættere på lodret, desto bedre)
  • Kontakttid (jo kortere tid foden er i underlaget, desto bedre)
  • Overkroppens foroverbøjede hældning (mere oprejst = bedre)

Sammenlagt stod disse fire bevægelser for 30,5 pct. af en given persons løbehastighed, med vinklen på skinnebenet (10 pct.) og opbremsning (9,9 pct.) som de to vigtigste.


Unikt tilbud
Helt unikt kan du LIGE NU få det internationalt roste SHFT løbecoach-system sammen med 12 nr. af Aktiv Træning for kun 599 kr (normalpris for SHFT system: 1.199 kr.). Optimer skridtlængde, Ground contact time, landingsvinkel mm., mens du løber. SHFT laver 12.000 målinger i sekundet og SHFT-stemmen guider dig live i dine hovedtelefoner. Klik her for at komme til tilbud.


Kilde: Medicine and Science in Sports and Exercise

Vil du gerne se resultater af din træning?

LIGE NU får du SHFT løbecoach-system sammen med 12 nr. af Aktiv Træning for kun 599 kr (spar 1476 kr.). Med SHFT ONE forbedrer du din løbeteknik, så du kan løbe hurtigere og minimere risikoen for skader. Læs mere om SHFT ONE og se tilbuddet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: