Marathon: 3 tips til sund marathontræning

Skal du træne op til marathon? Så tjek vores tre tips, der bl.a. kan hjælpe dig til at undgå skader.

Sådan træner du op til marathon

Øg gradvist Når du har sat målet om at løbe marathon, får du sikkert lyst til at tonse derudad. Men utålmodighed er den direkte vej til skader, så byg din ugentlige træningsmængde stille og roligt op. Træn 3-4 gange om ugen og tag altid en hviledag dagen efter hård træning som fx intervaller og tempotræning.

Variation Skift mellem korte og lange intervaller, skift ruter jævnligt og variér terrænet, så du både løber på bakker, i skoven og i byen. Supplér også løbetræningen med alternativ kredsløbstræning som cykling, svømning eller en tur på crosstraineren – det er mere skånsomt for dine ben end løbetræning.

Få lange ture En udbredt misforståelse er, at man kun skal løbe lange ture, når man træner op til marathon. For mange lange ture slider på kroppen og gør dig mere udsat for skader. Hold dig til én lang tur om ugen og byg langsomt op. Din længste tur bør ikke være mere end to timer.

Tilbud til dig: Genial træningstrøje fra Craft

Blød, let og elastisk. Craft har lavet en superfed træningstrøje, der sidder tæt til kroppen og følger alle dine bevægelser. Og så kan den blive din for KUN 99,50 kr. Trøjen fås både til mænd og kvinder, og den kan bruges til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven til træning i fitnesscenteret eller en løbetur. På kolde dage er den perfekt som lunende mellemlag under en jakke, mens den på lidt varmere dage fungerer godt som yderste lag. Trøjen er designet med et hul ved håndleddet, som du kan stikke tommelfingeren igennem. På den måde kan du trække ærmet udover håndryggen og holde hænderne varme på de kølig dage. Lige nu kan du få trøjen sammen med 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto. I alt 149 kr.) Læs meget mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: