Sådan – marathon på under 3 timer

Træningsdata fra 4.000 marathonløbere afslører, hvor meget der skal trænes de sidste 12 uger op til løbet, hvis man vil under de 3 timer.

10. maj 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Hvad kræver det at løbe marathon på under 3 timer? Mange flittige motionister har stillet sig selv det spørgsmål, og nu giver Strava svaret.

Cykel- og løbeappen har nemlig offentliggjort big data fra 4.000 London Marathon-løberes træning op til løbet sidste år.

Og selv om de fleste af os har hørt historier om løbere, der med en minimal træningsindsats har gennemført marathon i fantomtider, så viser Stravas træningsdata, at der gennemsnitligt set skal trænes meget, hvis man vil løbe på under 3 timer. Rigtig meget endda.

Syv træningspas om ugen

Gennemsnitligt ugentligt antal km tilbagelagt i de 12 uger op til London Marathon:

Under 3 timer-løbere: 68 km fordelt på 7 træningspas 3-4 timer-løbere: 43 km fordelt på 4 træningspas 4-5 timer-løbere: 29 km fordelt på 3 træningspas 5+ timer-løbere: 23 km fordelt på 2 træningspas

For de hurtige sub 3 timer-løbere toppede træningsmængden fire uger før løbet. Her nåede de i snit op på 84 km i løbeskoene. Til sammenligning toppede 5+ timer-løbernes træningsmængde seks uger før løbet, hvor de i snit tilbagelagde 32 km.

Stravas data viser også, hvor mange træningstimer, der blev lagt. Ikke overraskende tilbragte de hurtige også gennemsnitligt set klart flest timer i løbeskoene hver uge:

Under 3 timer-løbere: 5 timer og 22 minutter 3-4 timer-løbere: 3 timer og 51 minutter 4-5 timer-løbere: 3 timer 5+ timer-løbere: 2 timer og 30 minutter

Kilde: Strava

Tilbud til dig: Genial træningstrøje fra Craft

Blød, let og elastisk. Craft har lavet en superfed træningstrøje, der sidder tæt til kroppen og følger alle dine bevægelser. Og så kan den blive din for KUN 99,50 kr. Trøjen fås både til mænd og kvinder, og den kan bruges til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven til træning i fitnesscenteret eller en løbetur. På kolde dage er den perfekt som lunende mellemlag under en jakke, mens den på lidt varmere dage fungerer godt som yderste lag. Trøjen er designet med et hul ved håndleddet, som du kan stikke tommelfingeren igennem. På den måde kan du trække ærmet udover håndryggen og holde hænderne varme på de kølig dage. Lige nu kan du få trøjen sammen med 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto. I alt 149 kr.) Læs meget mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: