© Colourbox

Tempotræning: Maraton

Et maraton drejer sig i høj grad om det mentale. Det gælder derfor om at få målsætningstempoet til at føles så let som muligt for kroppen, men lige så meget for hjernen!

21. september 2010 af Bjarke Kobberø

Tempoløb er ikke bare tempoløb. Træningsformens konkrete udformning afhænger helt af, hvad du træner frem imod. Her serverer vi en række udsøgte måder at tempotræne på til inspiration og motivation. Selvom vi rangordner træningerne, er det en god idé at veksle mellem dem. Det sikrer den rette variation i træningen, og at du udvikler alle facetter af dit løb.

  • God Løb 4-8 km, så hurtigt du kan. Undlad dog at løbe dig selv helt i sænk, da restitutionen efterfølgende vil tage for lang tid. Den korte, hurtige tur styrker konditionen og giver godt med tempooverskud til den 5-10 gange så lange distance.

  • Bedre Løb en langtur på 15-25 km alt afhængigt af træningtilstand. Løb de første 2/3 roligt, og løb herefter den sidste tredjedel i maratontempo. Har du overskud, må du gerne øge yderligere de sidste par km. Husk at jogge af de sidste 2 km. Træningen styrker evnen til at holde tempo, selv når du er træt.

  • Bedst Løb 3-5 x 4 km med 1 km jog imellem hver hurtig tur. Løb første tur i målsætningstempo, og øg derefter tempoet med 20-40 sek. pr. tur. De sidste 4 km trækker tænder ud, men evnen til at kunne øge tempoet selv efter 15 km giver et kæmpe løft både fysisk og mentalt.

Tilbud til dig: Genial træningstrøje fra Craft

Blød, let og elastisk. Craft har lavet en superfed træningstrøje, der sidder tæt til kroppen og følger alle dine bevægelser. Og så kan den blive din for KUN 99,50 kr. Trøjen fås både til mænd og kvinder, og den kan bruges til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven til træning i fitnesscenteret eller en løbetur. På kolde dage er den perfekt som lunende mellemlag under en jakke, mens den på lidt varmere dage fungerer godt som yderste lag. Trøjen er designet med et hul ved håndleddet, som du kan stikke tommelfingeren igennem. På den måde kan du trække ærmet udover håndryggen og holde hænderne varme på de kølig dage. Lige nu kan du få trøjen sammen med 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto. I alt 149 kr.) Læs meget mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: