Mand der løber på trapper.
© iStock

Nemme genveje til bedre løbeøkonomi

Ud over træning er der faktisk også et par quickfixes, der har en helt umiddelbar effekt på løbeøkonomien.

21. august 2019 af Lasse Lyhne

3 genveje til din løbeøkonomi

Disse tre genveje kan hjælpe dig til en bedre løbeøkonomi. 

1. Rødbedejuice

Flere studier har vist, at rødbedejuice forbedrer musklernes evne til at udnytte ilten og dermed producere energi. 

Motionister kan få en forbedring på helt op til 4 pct., mens eliten må nøjes med lidt mindre. Motionister bør drikke 1 shot koncentreret rødbedejuice om dagen i 4-5 dage, mens eliten skal indtage ca. den dobbelte mængde.

2. Lette sko

Jo mindre dit underben vejer, jo mindre energi skal du bruge på at flytte det. Et par lettere sko gavner derfor energieffektiviteten. Sparer du 100 gram på dine sko, forbedres din løbeøkonomi med ca. 1 pct.

3. Tab dig

Ja o.k., måske ikke ligefrem et quickfix, men faktum er, at jo mindre masse du skal flytte, jo mere effektivt løber du. Kan du smide et par kilo fedt, vil det derfor have massiv indflydelse på din løbeøkonomi.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: