Et sundere kredsløb, stærkere knogler, mindre stress og bedre humør er nogle af de mange fordele, du opnår i løbeskoene.
Et sundere kredsløb, stærkere knogler, mindre stress og bedre humør er nogle af de mange fordele, du opnår i løbeskoene. © istock

Så sundt er det at løbe

Der skal kun en smule løb om ugen til for at mindske risikoen for tidlig død.

2. marts 2020 af Redaktionen

Løb bare lidt længere for at leve længere 

Løbere lever længere, og det gælder ikke kun myreflittige løbeentusiaster, som udnytter enhver lejlighed til at snøre løbeskoene. Så lidt som en enkelt løbetur om ugen kan være nok til, at man udnytter de positive effekter. Det er forskere kommet frem til efter at have analyseret 14 forskellige videnskabelige studier om sammenhængen mellem løb og dødsfald af forskellige årsager. 

Samlet havde studierne flere end 230.000 deltagere, som blev fulgt mellem 5½ og 35 år. Forskerne fandt frem til, at løbere havde 27 pct. lavere risiko for tidlig død end ikkeløbere. Den reducerede risiko gjaldt for løbere på alle niveauer – selv dem, som kun løb en enkelt ugentlig tur, løb i 50 minutter om ugen eller løb i et langsomt tempo omkring 8 km/t. Når det drejede sig om at mindske risikoen for tidlig død, så ser der ifølge studiet ikke ud til at være en yderligere fordel ved at løbe mere.  

Dette er gode nyheder for personer, som har begrænset med tid til træning. Men det skal ikke afskrække dem, der nyder at løbe længere og oftere. Vi fandt, at selv hardcore løb, fx hver dag eller fire timer om ugen, er gavnligt for helbredet, understreger Željko Pedišić fra Victoria University i Melbourne, der er en af forskerne bag studiet. FN’s sundhedsorganisation, WHO, anbefaler 150 minutters fysisk aktivitet om ugen ved moderat intensitet eller 75 minutter ved høj intensitet.  

Store gevinster

Det nye studie viste, at løbere havde:

27 % lavere risiko for tidlig død sammenlignet med personer, der ikke løb. 

30 % lavere risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme. 

23 % lavere risiko for at dø af kræft.


Kilde: British Journal of Sports Medicine

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: