Kvinder løber i byen
Elsker du at løbe inde i byen?

Der er også mange fordele ved det. Bliv klogere på dem her. 

© iStock

Sådan løber du i byen

Byens store fordel er det jævne, faste underlag og det flade terræn, der giver mulighed for flowløb, hurtige intervaller og tempoløb med fokus på høj, stabil fart. Det stiller dog nogle krav til din byrute.

14. april 2021 af Lasse Lyhne

Trafikfri. Biler, cykler og fodgængere stjæler fokus, og skal du overhale og holde øje med andre trafikanter, er det svært at løbe jævnt og koncentreret.


Flad. Plant underlag eller jævne bakker er at foretrække. Det giver mulighed for at løbe hurtigt og med en stabil, høj intensitet, hvor pulsen er jævn høj. Går det for meget op og ned, bliver intensiteten mere ujævn, hvilket giver en anden type belastning på kroppen. Den konstante hårde indsats styrker især din udholdenhed og forbedrer musklernes evne til at håndtere syreophobning.

>> FÅ MASSER AF tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<


Få sving. Når du svinger så lidt som muligt, giver det de bedste muligheder for at løbe jævnt uden for mange accelerationer. Planlæg gerne ruten, så du drejer til højre, da det gør, at du ikke skal krydse vejen for at dreje.


. Hvis det er muligt, skal ruten også ligge i læ. Igen gør det indsatsen mere jævn, og det gør det også nemmere at styre efter kilometertiderne, der ellers bliver ujævne i med- eller modvind.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: