Læs også

Løb på luft

Mand løber udendørs
© iStock

Sådan skal du trække vejret, når du løber

Den rette vejrtrækning er altafgørende for en god løbeoplevelse. Vi giver dig her 4 tips til den optimale vejrtrækning, så du får mest muligt ud af løbeturen.

4. februar 2019 af Hans W. Gottlieb

Der hersker ikke enighed om, at en vejrtrækning, der er syn­kro­ni­se­ret til skridtene, er optimal, men det er afgjort en fordel at skabe rytme i vejrtrækningen, så ilten udnyttes bedst muligt.

At tælle vejrtrækning og skridt kan være en fin afledning, når trætheden kommer snigende.

4 tips til bedre vejrtrækning

1. Lær den dybe vejrtrækning

Det gælder om at trække vejret regelmæssigt og helt ned i mellemgulvet hver gang. Træk vejret helt ned i maven, og mærk, hvordan din mellemgulvsmuskel presser sig nedad, når du ånder ind, og kommer retur, når du ånder ud.

2. Fokusér på udånding

Lungerne skal af med den brugte luft, der er fyldt med CO2, da du ellers bliver stakåndet, fordi kroppen tvinger dig til at ånde hurtigere i forsøget på at få frisk ilt indenbords. Arbejd derfor med at ånde kraftigt ud, når du løber.

3. Træk vejret med næsen

Når det kommer til at trække vejret ind, så benyt dig af næsevejrtrækning, så længe du kan, da næsens luftveje renser og varmer luften. Det er dog helt naturligt også at bruge munden, når det går rigtig stærkt.

4. Arbejd med rytmen

Det er en fordel med en stabil rytme i vejrtrækningen, og for nogle er det en hjælp at synkronisere vejr­træk­ning­en med hvert 2., 3. eller 4. skridt afhængigt af intensiteten. Prøv dig frem, og se, hvad der virker for dig.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: