Mand lægger for hårdt ud ved løb
© iStock

Sådan undgår du at lægge for hårdt ud på løbeturen

For hårdt udlæg er en af de mest typiske fejl, vi begår, når vi bliver for ivrige under løb. Se her, hvordan du retter op på fejlen - og få en langt hurtigere løbetid som resultat!

20. juni 2017 af Lasse Lyhne

For hårdt udlæg

Det er et af de mest klassiske problemer, og alle har prøvet det. Benene føles friske, stemningen er høj, og man går med i et alt for højt udgangstempo for så bare at ramme midtvejskrisen, længe før man er midtvejs.

Her og nu-løsning:

Rettidig omhu er helt afgørende her. Det gælder om at få bremset det hurtige udlæg, inden det har sat sig som syre i hele kroppen. 

Skru ned for tempoet, og lad pulsen falde en smule. Et par minutter med kontrolleret tempo kan være nok til at få ro på kroppen, hvis du gør det tidsnok. Træk vejret dybt og rytmisk for at få iltet det sure blod, og fokusér på at løbe let og effektivt. 

Se eventuelt efter, om andre løbere er på vej op bagfra, og lad dem komme langsomt op, så du har nogle at løbe sammen med, og som kan hjælpe med, at du holder farten.

Sådan undgår du det igen:

Læg bånd på dig selv. Mønstr al den kontrol og fornuft, du har, og læg roligt ud. Hellere løbe den første km lidt for langsomt end for hurtigt. 

Du skal gerne føle, at det går lidt for let på den første tredjedel af løbet. Du kan hurtigt hente det tabte på de sidste to tredjedele.

Kend dit målsætningstempo. Hvis du ved, hvor hurtigt du kan løbe den givne distance, ved du også, hvor hurtigt hver km skal løbes.

Optimer din løbeteknik 

SHFT ONE er verdens første digitale løbetræner, der hjælper dig med at optimere din løbeteknik. Via den medfølgende app, guides du live i dine hovedtelefoner, så din løbeteknik bliver bedre og bedre! Lige nu får du 12 numre af Aktiv Træning + SHFT ONE for bare 599 kr. Spar 1.476! Klik her for at komme til tilbuddet

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: