Mand der har krampe.
© iStock

Slip for krampe

Krampe har altid været en af motionistens snu fjender, og en mirakelkur mod det irriterende fænomen har ladet vente på sig.

15. april 2019 af Jesper U. Larsen

Forebyg krampe

Bliver du ofte ramt af krampe, er der heldigvis råd for hvad du kan gøre før uheldet er ude. Vi giver dig her fire bud på, hvad du kan gøre for at forebygge krampen bedst muligt. 

1. Styrk musklerne

Regelmæssig træning forebygger i sig selv kramper, da musklerne vænner sig til at blive belastet. Derudover kan du sætte målrettet ind med styrketræning af de muskler, der giver problemer, fx baller og baglår. Er du ikke til styrkeøvelser som squat og lunges, så kan også trappe- og bakkeløb styrke de forsømte muskler.

2. Trap ned, før du skal præstere

Det nytter ikke, at du træner ekstra hårdt de sidste 1-2 uger før et løb for lige at hente det sidste. Det vil kun efterlade dig med trætte stænger og flade batterier på startstregen. Og er musklerne allerede lettere udtrættet fra start, stiger risikoen for, at du får krampe undervejs. I et studie af deltagerne i et triatlon havde de, der udviklede kramper, trænet mere i ugen op til konkurrencen end de, der ikke fik krampe.

3. Spis klogt

Spis sundt og varieret, og hold dig velhydreret. Forkert kost kan få musklerne til at blive trætte før tid og dermed øge risikoen for krampe.

4. Undgå at lægge for hårdt ud

Varm op, og lav eventuelt let udstrækning. Disponér dit løb korrekt. Lægger du for hårdt ud, stiger risikoen for kramper markant. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: