Mand der har krampe.
© iStock

Slip for krampe

Krampe har altid været en af motionistens snu fjender, og en mirakelkur mod det irriterende fænomen har ladet vente på sig.

13. maj 2018 af Jesper U. Larsen

Det kan du gøre for at forebygge 

Bliver du ofte ramt af krampe, er der heldigvis råd for hvad du kan gøre før uheldet er ude. Vi giver dig her fire bud på, hvad du kan gøre for at forebygge krampen bedst muligt. 

1. Styrk musklerne

Regelmæssig træning forebygger i sig selv kramper, da musklerne vænner sig til at blive belastet. Derudover kan du sætte målrettet ind med styrketræning af de muskler, der giver problemer, fx baller og baglår. Er du ikke til styrkeøvelser som squat og lunges, så kan også trappe- og bakkeløb styrke de forsømte muskler.

2. Trap ned, før du skal præstere

Det nytter ikke, at du træner ekstra hårdt de sidste 1-2 uger før et løb for lige at hente det sidste. Det vil kun efterlade dig med trætte stænger og flade batterier på startstregen. Og er musklerne allerede lettere udtrættet fra start, stiger risikoen for, at du får krampe undervejs. I et studie af deltagerne i et triatlon havde de, der udviklede kramper, trænet mere i ugen op til konkurrencen end de, der ikke fik krampe.

3. Spis klogt

Spis sundt og varieret, og hold dig velhydreret. Forkert kost kan få musklerne til at blive trætte før tid og dermed øge risikoen for krampe.

4. Undgå at lægge for hårdt ud

Varm op, og lav eventuelt let udstrækning. Disponér dit løb korrekt. Lægger du for hårdt ud, stiger risikoen for kramper markant. 

Få mere ud af træningen

Vil du have mere ud af din træning? Så skal du have det rigtige gear. Lige nu kan du få lækker træningstrøje fra Craft sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og eksp. I alt 149 kr.). Trøjen er lavet i et let, blødt og elastisk materiale, der følger dine bevægelser helt suverænt. Den er desuden fantastisk til at transportere den overskydende varme væk fra kroppen, og det betyder, at du kan bruge den til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven, træning i fitnesscenteret eller på løbeturen.


Pulloveren har en værdi af 599 kr., men lige nu kan du få den sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og eksp. I alt 149 kr.). Læs mere om det skarpe tilbud her – og rigtig god fornøjelse med din træning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: