Mand løber trail

Trailløb er sjovt, men det er også udfordrende. Er du ny trailløber  så har vi 7 råd, der helt sikkert er gode at have med i rygsækken.

© iStock

Gode råd til nye trailløbere

Hvis du er som de fleste andre, er du primært byløber. Og selvom du er garvet ud i den disciplin, er trailløb noget nyt for dig. Fortvivl dog ikke, for også trailløb handler grundlæggende om at sætte det ene ben foran det andet. Her er vores 7 vigtigste trailtips.

24. april 2021 af Lasse Lyhne

Just do it

Trailløb kan kompliceres i det uendelige. Du skal have helt særligt udstyr, du skal have en helt særlig løbeteknik, og du skal kende alle de små, kringlede stier. Sådan behøver det slet ikke at være. Bare ud i terrænet og prøv det af! Hold dig i starten til skovens større stier, og prøv så nogle af de mindre af i små bidder. 

Sidestik kan ødelægge enhver træningsglæde. Se her, hvordan du forebygger sidestik, og hvad du kan gøre, hvis uheldet er ude.

Glem tiden

Terrænets bakker og ujævne underlag gør, at tempoet bliver et andet – og lavere, end du er vant til. Sådan er det bare. Glem derfor alt om kilometertider, og hav i stedet fokus på naturen omkring dig og stien under dig.

Læg roligt ud

Det er hårdt at løbe trailløb, og det er hårdt på en anden måde end almindeligt byløb. Læg derfor roligt ud. Start på større grusveje, Ny trailløber? Start her! og løb kun kortere passager på meget ujævnt underlag. 

>> FÅ MASSER AF tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<

Supplerende træning

Trailløb stiller store krav til stabiliteten i ankler, knæ og hofter og til styrken i din core. Overvej derfor at lave specifikke øvelser for disse områder (fx i form af etbenssquat, vippebrætsøvelser og planke). 

Løb på eventyr

Noget af det fede ved trailløb er, at det er uplanlagt og intuitivt. Sæt afsted, og lad dig herefter inspirere af de små, kringlede stier, der dukker op undervejs. Du risikerer naturligvis at fare vild, men ved at bruge GPS-urets navigationsfunktion eller kortet på din telefon (som du altid bør have med, hvis du løber alene i skoven) kan du godt finde tilbage. 

Løb runder

Har du fundet en perfekt trailrunde med både bakker og teknisk terræn, så løb den flere gange – evt. som en slags intervaller. Dermed kan du øve dig i at løbe hurtigt gennem de tekniske stykker. Desuden kan du også lægge en jakke og lidt vand ved dit startpunkt. Så har du det, når du kommer igennem runden.

Øv dig i teknikken

Trailløb kræver et større fokus og mere koncentration end byløb. På tekniske stier skal du undlade at kigge lige ned og i stedet lade blikket hvile 3-4 meter foran dig. Scan stien, så du kan nå at reagere på forhindringer og vælge den rigtige linje gennem sporet. Når du løber opad, så tag små og hurtige skridt. Læn dig ind i bakken, og brug armene aktivt til at generere fart. Nedad skal du øve dig i ikke at bremse, men i stedet lade benene løbe. Tag relativt små skridt, og justér farten ved at læne dig frem eller tilbage. Brug armene som balancestang.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: