Mand løber trailløb

Når man dyrker trailløb, er det vigtigt at have en god rute. Her giver vi nogle råd til, hvilke elementer din rute burde indeholde. 

© iStock

Sådan planlægger du din trailrute

En god trailrute skal være varieret og rumme mange af de elementer, der gør trail til noget særligt. Prøv at sammensætte en rute, der får dig ud på følgende.

15. april 2021 af Lasse Lyhne

Bakker. Både længere, jævne bakker og lidt kortere, skarpere stigninger vil fungere som naturlig intervaltræning, hvor pulsen presses op, og konditionen forbedres. Derudover vil de korte bakker være løbespecifik styrketræning, hvor musklerne i især haser, baller og lægge bliver styrket.


Tekniske elementer. Skarpe sving, rødder, større sten og stejle nedløb stiller alt sammen krav til din balance og din stabilitet. Hele turen skal ikke være teknisk, men korte sektioner af nogle hundrede meter, hvor du løber med fuld koncentration, er noget, der rykker.


Forhindringer. Opsøg gerne små vandløb, du skal springe over, eller væltede træer, du skal kravle under. Det giver afveksling, styrker balancen og giver en god allroundstyrke. Og så gør det turen sjovere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: