Mand der løber trail i skoven
© Andreas Mikkel Hansen

Tank op til trail

De kolde måneder er oplagte til at snøre trailskoene og komme ud at dyrke offroadløb. Vi guider dig her til, hvordan du bedst tanker op før, under og efter din trailtur.

8. januar 2019 af Martin Kreutzer

Fuldt tanket op til trail

Du bruger meget energi på en trailtur - ikke kun til det krævende løb, men også til at holde varmen.

Før trailturen

Sørg for at lade godt op til turen. Det er aldrig sjovt at gå sukkerkold, men på en offroadtur i vinterkulden kan det blive decideret ubehageligt - og sågar farligt.

Et styrtdykkende blodsukker gør det svært at holde varmen, det går ud over koncentrationsevnen og hamrer humøret helt ned i kulkælderen. Forebyg energiproblemerne ved at skovle en god portion gryn i dig, et par timer inden du løber afsted.

Under trailturen

Ture af flere timers varighed kræver en helt specifik strategi, men selv hvis du ‘kun’ vil løbe en lille times tid, kan det betale sig at snuppe en gel, en banan eller lidt druesukker med på turen.

Løber du pludselig forkert, kan en smule sukker være forskellen på et smilende skuldertræk og en reel nedtur. Tag også gerne lidt væske med på turen. Især hvis vinterluften er tør, kan den efterlade dig med udtørrede slimhinder, der vil elske lidt mundskyl undervejs.

Efter trailturen

Hav gerne en termokop med citronte med sukker i stående i bilen. Det er en fremragende måde at få lidt liv tilbage i kroppen på, hvis du rammer køretøjet udaset efter en hård løbetur.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: