© iStock

Trim mavemusklerne og løb hurtigere

Vil du blive hurtigere næste gang, du suser af sted på 5-km-ruten, så er det en god ide at supplere konditionstræningen med styrketræning.

Det er musklerne i lænd og mave, du skal ramme. Det viser en undersøgelse, hvor en gruppe løbere blev sat til at træne coremuskulaturen, samtidig med at de holdt fast i deres sædvanlige løbetræning.

Både før og efter 6 ugers træning blev løberne testet på 5.000-meter-distancen, og forskerne fandt, at de løbere, der havde styrket kernemuskulaturen, var blevet signifikant hurtigere end kontrolgruppen.

Forbedringen var på næsten 3 procent, og det svarer til, at der blev klippet godt trekvart minut af deres typiske 5-kilometer- tider. Til sammenligning forbedrede kontrolgruppen sig mindre end én procent i samme tidsrum.

Source #The journal of Strength and Conditioning Reasearch

Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

Vil du have en stærk krop og undgå skader? Lige nu kan du få vores store træningssæt til en helt fantastisk intro-pris. Sættet består af et mavehjul, en træningsmåtte og træningselastikker samt en stor guide med øvelser, så du kan træne hele kroppen derhjemme. Derudover får du 3 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, som hver måned er proppet inspiration, motivation og gode råd til din træning. Og det bedste af det hele er, at du får det hele for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Det har aldrig været billigere at komme i form. Læs mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: