Hvilepuls - Høj hvilepuls = dårlig form
Høj hvilepuls = dårlig form

En lav hvilepuls er ofte tegn på god form - og omvendt. Se tabel med normal, lav og høj hvilepuls længere nede på siden.

© Colourbox

Mål din maks- og hvilepuls

Din hvilepuls og maksimalpuls er vigtige at kende, når du skal træne optimalt. Se her hvordan du måler både maks- og hvilepuls. Se også hvad der er en lav, normal og høj hvilepuls.

20. marts 2017

Hvilepuls

Din hvilepuls er vigtig at kende, når du skal træne optimalt. Træning efter hvilepuls og makspuls gør, at din træning bliver tilpasset netop dig.

Det er rimeligt nemt at måle din hvilepuls. Maksimalpulsen kræver lidt mere arbejde.


Mål din hvilepuls med pulsur

Din hvilepuls er lig med antallet af pulsslag pr. minut, når din krop er i total hvile. Din hvilepuls finder du nemmest ved at tage dit pulsur på og måle din hvilepuls om morgenen, inden du står op.

Har du et pulsur, der kan registrere den lavest opnåede hvilepuls, kan du alternativt sove med uret på og aflæse resultatet næste dag.


Mål hvilepuls uden pulsur

Et pulsur giver den mest præcise måling af din hvilepuls. Men du kan fint klare dig uden:

  • Vær helt afslappet og i ro – gerne om morgen, inden du står op.

  • Sæt to fingre på håndleddet eller din halspulsåre og pres let.

  • Hav et stopur klar, og tæl antal slag på 15 sekunder.

  • Gang til sidst med fire, og du har antal pulsslag i minuttet = din hvilepuls

  • Og for at få tallet så præcist som muligt kan du måle hvilepulsen to dage i træk og tage gennemsnittet.


Hvad er en normal hvilepuls?

Som tommelfingerregel ligger en almindelig hvilepuls mellem 60 og 80. Og en hvilepuls mellem 40 og 100 er ikke unormalt.

Generelt kan man sige, at en lav hvilepuls er lig med god fysisk form. Det skyldes, at dit hjerte blive stærkere og bedre til at sende mere blod ud i kroppen pr. slag, jo mere du træner. Derfor behøver et hjerte i god form ikke at slå så mange gange som et hjerte i dårlig form. Professionelle cykelryttere og langrendsløbere kan fx have en hvilepuls helt ned mod de 30. Tour de France-fænomenet Miguel Indurain's hvilepuls var helt nede på 28.

Hvilepulsen er dog meget individuel fra person til person. Og den kan også variere efter alder, køn, om du er syg, stresset eller tager medicin. Så du kan ikke umiddelbart sammenligne din egen hvilepuls en-til-en med din træningsmakkers.


Din form og din hvilepuls

Din hvilepuls er en glimrende indikator på, om din egen form bliver bedre. Især hvis du går i gang med at måle din hvilepuls på et tidspunkt, hvor du er relativt utrænet og i dårlig form. Så vil du formentlig tydeligt kunne se, at din hvilepuls falder efter bare tre-fire ugers træning.

Så husk at måle hvilepulsen regelmæssigt, hvis du træner.


Hvilepuls tabel

Herunder kan du se en tabel med omtrentlige værdier for normal, høj og lav hvilepuls, og hvad de siger om din form – afhængig af din alder og af, om du er mand eller kvinde.

Hvis du fx er en mand på 32 år med en hvilepuls på 80, er din form under gennemsnittet. Og hvis du er en kvinde på 43 år med en hvilepuls på 62, er din form rigtig god. Værdierne i skemaet er dog kun omtrentlige, da der som nævnt er store individuelle forskelle.

Hvilepuls for mænd - 18 til 45 år
Din alder 18-25 år 26-35 år 36-45 år
Fremragende 49-55 49-54 50-56
Rigtig god 56-61 55-61 57-62
God 62-65 62-65 63-66
Over gennemsnittet 66-69 66-70 67-70
Gennemsnitlig 70-73 71-74 71-75
Under gennemsnittet 74-81 75-81 76-82
Dårlig 82+ 82+ 83+
Hvilepuls tabel mænd - normal hvilepuls efter alder og fysisk form
Hvilepuls for mænd - 46 år til 65+
Din alder 46-55 år 56-65 år 65+
Fremragende 50-57 51-56 50-55
Rigtig god 58-63 57-61 56-61
God 64-67 62-67 62-65
Over gennemsnittet 68-71 68-71 66-69
Gennemsnitlig 72-76 72-75 70-73
Under gennemsnittet 77-83 76-81 74-79
Dårlig 84+ 82+ 80+
Hvilepuls tabel mænd - normal hvilepuls efter alder og fysisk form
Hvilepuls for kvinder - 18 til 45 år
Din alder 18-25 år 26-35 år 36-45 år
Fremragende 54-60 54-59 54-59
Rigtig god 61-65 60-64 60-64
God 66-69 65-68 65-69
Over gennemsnittet 70-73 69-72 70-73
Gennemsnitlig 74-78 73-76 74-78
Under gennemsnittet 79-84 77-82 79-84
Dårlig 85+ 83+ 85+
Hvilepuls tabel kvinder - normal hvilepuls efter alder og fysisk form
Hvilepuls for kvinder - 46 år til 65+
Din alder 46-55 år 56-65 år 65+
Fremragende 54-60 54-59 54-59
Rigtig god 61-65 60-64 60-64
God 66-69 65-68 65-68
Over gennemsnittet 70-73 69-73 69-72
Gennemsnitlig 74-77 74-77 73-76
Under gennemsnittet 78-83 78-83 77-84
Dårlig 84+ 84+ 84+
Hvilepuls tabel kvinder - normal hvilepuls efter alder og fysisk form

Sådan måler du din maksimale puls

Det er en del hårdere at teste sin maksimale puls end sin hvilepuls. Her kan du se, hvordan du skal gøre. 

Du bør dog ikke udføre en hård test, hvis du enten ikke har trænet i mange år, eller hvis du er over 50 år - uden at have konsulteret din læge. I stedet kan du bruge følgende formel:

206 - (0,7 x din alder) = din maksimalpuls

Eksempel: En 40-årig mand vil typisk have en maksimalpuls på 178.


Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

VIL DU OGSÅ HAVE stærke ryg- og mavemuskler? Det kan du sagtens. En af de allerbedste måder er at bruge et mavehjul. Med kun få minutters træning om dagen styrker du din coremuskulatur, får en sundere holdning og undgår at falde sammen i ryggen med smerter i lænden til følge.

LIGE NU KAN du få et mavehjul i høj kvalitet sammen med Aktiv Træning. Mavehjulet er designet med dobbelthjul, så du har god stabilitet, og håndtagene er ergonomisk udført med fordybninger til fingrene. Mavehjulet er en del af vores store træningssæt med mavehjul, træningsmåtte, træningselastikker, stor øvelsesguide og 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Læs mere om det fantastiske vilde tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: