Mand der løfter vægte på bænk
© Jakob Helbig

3 brølere du skal undgå i fitnesscenteret

Hvis gejsten skal forblive i top, så gælder det om at undgå de værste begynderfejl, der lurer i centeret. Her styrer vi dig uden om 3 typiske brølere.

1. marts 2019 af Jesper U. Larsen

Sådan skal du undgå brølerne 

Her giver vi de bedste 3 tips til, hvordan du gør fitnesstræningen meget sjovere og sikrer, at du opnår de resultater, du drømmer om. 

1. Du starter for voldsomt ud

Nu skal det være! Du er fuld af gejst ved tanken om den nye, sundere udgave af dig selv og kaster dig med 120 km/t. ind i kampen med træning seks dage om ugen.

Det er selvfølgelig godt, at du er motiveret, men de færreste kan holde til at gå fra sofakartoffel til supermotionist i ét hug. Start roligt ud, og fokusér på at få etableret en god træningsrytme, som passer ind i din hverdag – også på længere sigt. 

Husk på, at kroppen skal have lov til at restituere for at bygge sig selv stærkere og blive klar til næste træning. Har du mulighed for at træne tre gange om ugen, er det optimalt, men som begynder kan du også få udmærkede resultater, hvis du giver den gas to gange ugentligt. 

2. Du holder for lange pauser

Bruger du pauserne mellem styrketræningssæt til overspringshandlinger såsom at tjekke Instagram, svare på mails eller bare falde i staver uden at holde øje med tiden, risikerer du nemt, at det ene minut tager det andet, og det er sjældent nødvendigt. 

Hvis du træner moderat tungt, er du typisk klar til at give den gas igen efter 60-90 sekunders pause. Kan du genkende, at pauserne mellem dine sæt ofte bliver unødig lange, så tag tid – og sæt mobilen på flymode, så du kan bruge den som stopur og musikafspiller, men undgår at blive forstyrret. 

3. Du presser ikke dig selv nok

Du skal selvfølgelig ikke træne dig selv helt i smadder allerede fra dag ét, så det giver rigtig god mening at lægge stille og roligt ud og langsomt bygge formen op. Men når det er sagt, så sørg for at træne, når du træner. 

Man kommer altså ikke i form bare af at bevæge sig ned i centeret, skifte til træningstøj og så tulle rundt og hive halvhjertet i nogle håndtag eller trampe lidt på motionscyklen med opmærksomheden rettet mod TV-skærmen. 

Resultaterne kommer, når vi presser os selv og udfordrer kroppen med noget, den ikke er vant til. Har du svært ved at presse dig selv på egen hånd, kan du overveje at melde dig til et hold med en motiverende instruktør, hvor I er flere om at dele ‘lidelserne’

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: