Kvinde og mand hopper og giver high-5.
© iStock

3 gyldne motivationstips

Det er højsæson for ambitioner om et liv med mere motion og sundere kostvaner. Her får du 3 effektive og anerkendte motivationstips, der kan hjælpe dig.

19. februar 2019 af Hans Westhausen Gottlieb

Hold gejsten 

Flotte hensigter kan hurtigt blive spoleret, hvis motivationen tager et dyk. Her giver vi dig 3 motivtionstips, der hjælper dig med at blive på sporet. 

1. Sæt et mål 

 Tab 8 kg i løbet af det kommende år, træn fast 3-4 gange hver uge, eller gennemfør en jernmand. Der er ikke noget som et ambitiøst, langsigtet mål, når motivationen skal løftes. Sæt dig et mål, der kommer indefra og ikke er styret af andres forventninger. 

Det skal være noget, du virkelig brænder for og kan se en mening med. Spørg dig selv, “hvorfor er det vigtigt for mig”, og “hvad vil det betyde for mig, hvis jeg når/ ikke når mit mål”. På den måde bliver du afklaret med dig selv. 

Sørg også for at formulere målet positivt. I stedet for at sige til dig selv, “jeg vil ikke springe over, hvor gærdet er lavest, med min træning”, så vend det hellere til, “jeg vil rigtig gerne træne optimalt inden for mine rammer og min målsætning”. 

Endelig skal du formulere målet konkret. I stedet for at træne efter at blive ‘en hurtigere løber’, hvilket du potentielt kan opnå på få uger, så sæt hellere en specifik tid og distance, du vil ramme.

2. Læg en plan 

Når du har sat dit mål, skal du lægge en realistisk og kon kret plan for at nå det, så det ikke blot forbliver en flag ren de fremtidsdrøm. Vil du spise sundere, så sæt indkøb i system, og planlæg madlavningen. 

Vil du træne mere, så gennemgå dit ugeprogram, og find ud af, hvor det bedst kan passes ind, så du får trænet på faste tidspunkter. Her gælder det om hele tiden at være realistisk mht., hvad du reelt har tid til og mulighed for, så dine nye planer ikke ødelægger andre dele af din hver dag.

Sørg også for at supplere dit lang sig te de mål med en stribe del mål, fx hver fjerde eller sjette uge, for at bevare tændingen. 

3. Find godt selskab

Et vigtigt skridt til faste motionsvaner er den sociale forpligtelse, som opstår, når man har aftaler med andre. Du kan enten melde dig ind i en klub eller hanke op i nogle venner. Det vigtige er, at I får sat konkrete aftaler op, gerne på faste tidspunkter, som holdes i hævd uge efter uge. 

Hvis det fx gælder en sundere kost i hjemmet, så prøv at få resten af husstanden med på projektet, så du ikke skal sidde alene med dampet grønt, mens de andre spiser saftige burgere.

Bor du alene, så start evt. en madklub. At få andre med gavner ikke blot motivationen, men gør også, at dine nye vaner som en bonus samtidig giver ekstra socialt samvær

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: