Mand træner
Presser du dig selv nok under træningen?

Læs med her og find ud af om du burde presse dig selv mere, når det kommer til din træning.

© iStock

5 tegn på, at du ikke presser dig selv nok

Det må gerne være hyggeligt at træne, men du skal også gå til stålet indimellem, hvis du vil opleve fremgang.

8. august 2021 af Brian Henneberg

1. Du mærker ingen fremgang

Hvis du ønsker synlige resultater i form af en mere trimmet krop eller større muskler, så kræver det en mere fokuseret indsats, end hvis du blot træner for sundhedens skyld eller for at vedligeholde formen. Du kan følge din udvikling ved fx at måle omkredsen på ben og arme løbende. Hvis du konstaterer, at du omtrent befinder dig samme sted som for et halvt års tid siden, så skyldes det sandsynligvis, at du ikke træner nok eller ikke træner hårdt nok. Når det gælder muskelopbygning, kan en årsag til manglende resultater dog også være, at du spiser for lidt. 


2. Du laver det samme hver gang

Prøv at kigge lidt tilbage på din træning. Kan du se, at du for tre måneder siden kørte de præcis samme øvelser som i dag, og at du stadig tager det samme antal sæt og løfter det samme antal kilo, så kan det tyde på, at du ikke er specielt presset til træning. Det er blevet lidt for komfortabelt. Dette kan være o.k., hvis formålet med din træning er ren sundhedsfremme og vedligehold, men vil du gerne rykke dig yderligere, så er det nok tid til at ryste posen.

>> FÅ MASSER AF tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<

3. Du er aldrig (eller altid) øm i musklerne

Muskelømhed opstår, når vi laver noget uvant. Hvis du aldrig er øm i dine muskler i dagene efter træning, kan det skyldes, at du træner for ensformigt og ikke udfordrer kroppen nok. Det modsatte – at du altid er øm i dine muskler efter træning – kan dog også være et tegn på, at du træner for lidt. Det kan være, at din træning er for inkonsistent, så musklerne aldrig når at vænne sig til træningen. Muskelømhed i sig selv er altså ikke en indikator for hverken effektiv eller ineffektiv træning, men det er en faktor, du kan tage med i dine overvejelser, når du skal vurdere, om du træner for lidt, for meget eller lige tilpas. 

4. Du hygger for meget 

Nogle har en tendens til at betragte en træning som udført, når bare de er troppet op i fitnesscenteret. At halvdelen af tiden er gået med at scrolle på telefonen, drikke kaffe, snakke, se TV på kondicyklen eller høre en god lydbog, betyder så mindre. Overvej, om du får det ud af træningen, du egentlig gerne vil, eller om der er gået lidt for meget hyggeklub i den. Måske er det tid til at stramme lidt op. 


5. Du føler dig ikke presset til træning

Helt ærligt: Føler du, at du presser dig selv til træning? Der må gerne være lidt vilddyr over det, når der skal trænes. Lidt vrede, der bliver lukket ud. Hvis du kan sidde og scrolle gennem dit Instagram-feed, mens du kører leg extensions, så sker der simpelthen for lidt til, at det batter noget. Du er nødt til at komme derud, hvor det føles rigtig hårdt, hvis kroppen skal have en grund til at bygge sig stærkere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: