6 grunde til at træne med lyd i ørene

Musik, podcasts og lydbøger kan både gøre din træning nemmere og få dig til at yde mere. Vi har samlet seks grunde til at træne med lyd i ørerne.

22. august 2019 af Jesper U. Larsen

#6 Find gejsten

Motivationen til at træne får et nøk opad, når din perfekte playliste eller næste afsnit af din podcast eller lydbog ligger og venter. Under træning kan du opleve, at tiden nærmest flyver afsted.

#5 Bliv klogere

Udbuddet af podcasts inden for alle tænkelige genrer er de seneste år eksploderet. De ofte lange og dybdegåede podcasts er især et perfekt match til lettere træning som fx lange løbeture i roligt tempo.

#4 Lad op

Musik før træning eller et løb kan bruges til at finde kampgejsten eller få ro på konkurrencenerverne. Mange elitesportsfolk benytter således musik til at skabe det optimale mind-set før en konkurrence.

#3 Få hurtig restitution

En undersøgelse fra 2010 viser, at testpersonerne betydeligt hurtigere genvandt normal puls og blodtryk, når de lyttede til stille og rolig musik efter et træningspas på løbebånd, end hvis de lyttede til hurtig eller ingen musik.

#2 Glem strabadserne

Lyd i ørene kan løfte humøret og flytte tankerne væk fra de fysiske anstrengelser. Musik har i flere studier vist sig at reducere RPE (rating of perceived exertion), der dækker over, hvor hård træningen føles. Under løb på løbebånd i moderat tempo kan man opnå omkring 10 pct. lavere RPE med musik.

#1 Bliv mere effektiv

Talrige undersøgelser har vist, at musik i ørene kan forbedre præstationen under træning markant. Man har fx set en 15 procent stigning i udholdenheden ved træning på løbebånd.  

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: