Kvinde løber trail

Husk en opladet mobil, hvis du løber i ukendt terræn, og fortæl familien eller vennerne, hvor du begiver dig hen. Tag også gerne en gel med, så du kan tanke lidt energi, hvis du går kold.

© iStock

Derfor skal du løbe trail

Løb er en performancesport, men nogle gange skal du bare gemme ambitionerne og fokusere på at have det sjovt. Pift dine rutiner op med trailløb og få pulsen helt i vejret.

14. august 2019 af Lasse Lyhne

Løb trail 

Hårdhedsgrad: 7/8

Almindeligt gadeløb og trailløb er på den ene side meget ens og på den anden helt forskellige. Begge dele handler om løb, om at sætte det ene ben foran det andet, men mens løb på gader og landeveje er en ensformig affære, hvor hovedet typisk er et andet sted end fødderne, så er trailløb på skovens smalle, knudrede stier helt anderledes intenst. Det kræver koncentration at orientere sig og sætte fødderne rigtigt, og du oplever et helt andet flow end på asfalten. 

Tag i skoven, og løb ud på de små stier. Undgå de brede grusveje, og gå efter skovveje, vandrespor og dyrestier og gerne de kringlede med masser af sving, små bakker, nedløb og rødder. Brug evt. et markeret MTB-spor, så du ikke farer vild (lyt efter, og træd til side for cykler). 20-30 min. trailløb er i reglen nok, da det er hårdt på en ny måde.

Hvorfor: Det er simpelthen sjovt, og du får tømt hovedet og tanket masser af energi. Dertil er det suveræn træning, hvor pulsen med jævne mellemrum ryger op, du får arbejdet med din råstyrke og alle de stabiliserende muskler i ankler, knæ og hofte. Det forebygger skader.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: