Mennesker til holdtræning
Kom i gang med holdtræningen -

der findes en masse forskellige hold, der helt sikkert vil kickstarte din motivation. 

Quickguide til holdtræning

Holdtræning er en fantastisk måde at bevare motivationen til at få trænet. Her er fire typer hold, du bør prøve.

29. marts 2021 af Redaktionen

Styrke 

Styrketræning behøver ikke være solotræning. Der findes mange hold med fokus på styrke og muskelopbygning, hvor man træner med stænger og håndvægte, ligesom der findes rene TRX-timer. Mange centre tilbyder crossfit-inspireret træning, og dertil kommer hold med navne som Stram Op, BodyPump, Bodyfit og Strength.

 
Til dig, der ...

✓ vil være stærkere og have markerede muskler.

✓ søger afveksling fra solotræningen i styrkelokalet.

✓ gerne vil undgå koreografi.


Kondition

De fleste centre har et bredt udvalg af puls- og højintensitetshold, hvor du virkelig mærker hjertet hamre derudad. Det gælder fx HIIT, hvor man giver den fuld gas i korte intervaller efterfulgt afsmå pauser. Combat, der er inspireret af kampsport, eller diverse boksehold får også din puls og forbrænding helt op. Det samme gør spinning.

Til dig, der ...

✓ vil forbrænde rigtig mange kalorier på en time.

✓ vil opbygge en bedre kondition.

✓ kan lide at føle dig helt færdig, når timen er ovre.

Rytme 

Tænder musik og rytme din træningslyst, så er dansehold måske noget for dig. Zumba er en klassiker, der findes i de fleste centre, og hvor trinene er forholdsvis lette. Ellers så gå efter den type musik, du bedst kan lide. Ofte afspejler holdnavnet den musikgenre, der bliver spillet, fx Latin-mix, Funk eller Street dance.

Til dig, der ...

✓ godt kan lide at lære koreografi og bevæge dig til musik.

✓ gerne vil have et smil på læben, mens du træner.

✓ vil have sved på panden uden at få dirrende muskler.


Smidighed 

Hold som yoga og pilates har fokus på smidighed, afspænding, muskelkontrol samt balancen mellem krop og sind. Er du til helt klassisk yoga, skal du vælge hatha-yoga. Pilates har lidt mere fokus på styrke, især af coremuskulaturen, mens et hold som BodyFlow blander elementer fra yoga, pilates og tai-chi.

Til dig, der ...

✓ vil have skånsom træning.

✓ ønsker smidige og fleksible muskler og en flottere kropsholdning.

✓ gerne vil bruge træningen til at stresse af.

Vidste du at...

De fleste fitnesscentre har introhold til deres mest populære timer, hvor instruktøren er ekstra opmærksom på nybegyndere, og man bliver grundigt instrueret i øvelserne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: