© istock

Sådan får du ny træningsgejst

Kniber det med motivationen til træning, så er hjælpen nær.

16. oktober 2020 af Redaktionen

Det er ingen skam at være en copycat, når det gælder om at finde motivation til at træne. Måske har du set en bekendt på Facebook, der lige er begyndt på en træningsform, der ser sjov ud, eller måske kender du en, som aldrig ser ud til at falde for fristelsen til at skippe et træningspas. Så tag endelig ved lære af det, de gør. 

Et studie viste, at personer, som blev bedt om at kopiere deres venners og bekendtes træningsstrategier, øgede den tid, de brugte på træning. De amerikanske forskere rekrutterede over 1.000 personer, som blev spurgt om, hvor mange timer de havde brugt på træning den seneste uge. 

Derefter blev de tilfældigt inddelt i tre grupper. Den ene gruppe blev bedt om at kopiere et motivationstip eller en træningsstrategi, som en ven eller bekendt benyttede sig af. Den anden gruppe modtog et motivationstip fra forskerne, så de skulle altså ikke selv være aktivt opsøgende. Den tredje gruppe fungerede som kontrolgruppe. 

Resultatet viste, at deltagerne i kopigruppen øgede deres træningsgejst og den tid, de brugte på træning, mest. Den følgende uge trænede de i gennemsnit næsten en time mere end de andre deltagere. 

Ifølge forskerne er det mere appellerende for os at tilegne os nye vaner, når vi kan observere dem hos nogen, vi kender. Når vi kan se, at nogen i vores netværk har succes med en bestemt strategi, øger det vores forventninger til, at vi kan opnå det samme.

Kilde: Journal of the Association for Consumer Research


Prøv det selv

Det var denne opgave, deltagerne fik af forskerne – og den er lige til at kopiere: “I løbet af de næste to dage vil vi gerne have dig til at være opmærksom på, hvordan personer, du kender, bliver motiveret til at træne. Hvis du vil, kan du spørge dem direkte om deres motiverende tips og strategier.”

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: