kvinde i træningscenter
Motiver dig selv -

der er et par ting, du selv kan gøre for at gøre træningen lidt sjovere.

© iStock

Sådan gør du træningen sjovere

Det skal være sjovt at træne. Ellers falder vi alt for nemt for dårlige undskyldninger til at blive hjemme på sofaen. Føler du ofte, at du skal slæbe dig selv afsted til fitnesscenteret, er det derfor en god ambition at få mere gejst og glæde ind i træningen.

26. marts 2021 af Redaktionen

Prøv noget nyt

En af de store fordele ved at træne i fitnesscenteret er det kæmpe udvalg af maskiner, udstyr og træningsformer, som giver nærmest uanede muligheder for at variere træningen. Derfor er det lidt tosset, at så mange af os forfalder til at lave det samme hver gang. Udfordr dig selv til at prøve den der nye styrkemaskine eller den seje øvelse du har set sidemanden lave. Og i stedet for at styre direkte mod løbebåndet, hver gang pulsen skal op, så prøv noget helt nyt – fx trappemaskinen eller airbiken.


Sæt lyd på

Er du ikke vild med centerets valg af musik, så sæt din helt egen powerplayliste i ørerne. Masser af undersøgelser har vist, at musik kan gøre os mere udholdende og energieffektive under træningen, samtidig med at den kan øge motivationen og få træningen til at føles mindre anstrengende. Det kan også være en spændende podcast, der får dig til at trække i træningstøjet med større glæde - nyd, at du endelig har tid til at dykke ned i et spændende emne, samtidig med at du får klaret træningen.

Få en makker

En træningsmakker er måske den bedste medicin mod kedsomhed i centeret, og det er meget sjovere at skulle afsted til træning, når der står en ven eller veninde og venter på dig. Ud over at være godt selskab kan en makker også være med til at gøre din træning mere effektiv og alsidig. Det er fx nemmere at presse sig selv til at yde lidt ekstra, når du træner med andre. I kan også udfordre hinanden med små interne konkurrencer. Dyst fx om hvem, der kan ro længst på 5 minutter eller tage flest pull-ups.


Lav små challenges

Det booster træningsgejsten at have et konkret mål at arbejde henimod. Så ud over din overordnede ambition om sjovere træning kan du give dig selv nogle små udfordringer med en ikke alt for lang tidshorisont. Det kan være, at du vil træne dig op til at kunne tage x antal gentagelser med din egen kropsvægt i bænkpres, at du vil træne x antal gange indenen bestemt dato, eller at du vil prøve et nyt hold hver uge den næste måned. Giv dig selv en lille belønning, når du når målet.

Vidste du at...

68% oplever, at musik kan få dem afsted, når de overvejer at skippe en træning ifølge en Sonos-undersøgelse med 12.000 deltagere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: