Mand der løber i vintervejr
© iStock

Sådan holder du motivationen

Det er nemmere at holde motivationen gennem sommerens lyse aftener og rare temperaturer. Her er 5 tips til at blive i løbeskoene, selvom sofaen trækker.

11. februar 2019 af Lasse Lyhne

Hold motivationen 

Her får du 5 simple tips til, hvordan du holder motivationen gennem de mørke, kolde måneder. 

1. Alt er bedre end ingenting
Brug det mantra, når du kæmper med motivationen. Lok dig selv med en lille, meget overkommelig tur på fx 5 minutter. Ofte vil du opleve, at når først du kommer ud, napper du lige et par km mere.

2. Undgå sofaen
Det er svært at komme op af den igen, når først du er kommet hjem. Prøv derfor at få lagt løbeturen ind umiddelbart før eller efter arbejde. Hop fx i løbetøjet, så snart du står op, eller når du har fri, så er det sværere at springe fra igen.

3. Løb med andre
Det er meget nemmere at komme ud, når du er forpligtet over for en anden end bare dig selv. En løbemakker vil typisk ofte også løfte kvaliteten af jeres løbetur. I vil løbe hurtigere og længere, end hvis du løb for dig selv.

4. Skriv løb i kalenderen
Skal løbeturen lige presses ind, når det passer ind i en ellers fyldt hverdag, bliver det svært. Løb derfor på helt faste tidspunkter, så du selv og din familie ved, at nu skal der trænes. Skriv evt. træningen i kalenderen.

5. Nyd det
Vinterløb er hårdt og koldt og vådt, men det er også en unik mulighed for at få noget tid for dig selv uden bimlende smartphones eller andre, der gør krav på dig, så tag godt med tøj på, og kom ud i skoven, og få renset hovedet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: