Glem elevatoren, og tag trappen i fuld fart. Så modvirker du nogle af de negative effekter af at sidde foran computeren.
Glem elevatoren, og tag trappen i fuld fart. Så modvirker du nogle af de negative effekter af at sidde foran computeren.© istock

Ultrakorte sprinter gør underværker

Træning i minidoser kan gøre os meget sundere på jobbet.

7. september 2020 af Redaktionen

Time efter time foran computeren og ved mødebordet. Sådan ser arbejdsdagen ud for stadig flere danskere, og de mange stillesiddende timer gør stor skade på vores sundhed. Risikoen for at blive ramt af diabetes, hjerte-kar-sygdomme og for tidlig død stiger – og forskning peger på, at vi desværre ikke kan rette op på skaderne bare ved at løbe en fyraftenstur eller svinge forbi fitnesscenteret på vej hjem fra arbejde. 

Men måske kan vi modvirke nogle af de negative effekter ved at lægge bittesmå, intensive træningsbidder ind i løbet af dagen, viser et nyt studie. Her satte man en række deltagere til at sidde ned i 8 timer, hvor de kun måtte rejse sig for at spise og gå på toilettet. På en anden forsøgsdag skulle deltagerne igen sidde ned – men denne gang afbrudt af 5 små sprinter på kondicykel hver time. Hvert sprint varede kun 4 sekunder og var adskilt af 45 sekunders pause. 

Om morgenen efter begge forsøgsdage indtog deltagerne en fedtrig morgenmadsshake. Blodprøver afslørede, at sprinterne havde haft positive effekter. Om morgenen efter sprintdagen havde deltagerne således markant lavere niveauer af de skadelige fedtstoffer triglycerider i blodet. De forbrændte også mere fedt i 6 timer efter morgenmaden, og deres niveau af triglycerider forblev omkring 30 pct. lavere end efter den dag, hvor de havde været helt inaktive. Forskerne opfordrer derfor til, at personer, der sidder ned det meste af arbejdsdagen, sørger for at rejse sig op hyppigt og bevæge sig – og helst med høj intensitet. 

Kilde: Medicine & Science in Sports & Exercise

Kardio på kontoret

Sådan kan du lynhurtigt få pulsen i vejret, når du har en kort pause.

Brug tovet

Hav et sjippetov liggende på jobbet. Sjipning er særdeles iltkrævende og får allerede efter få minutter din puls i vejret.

Sprint på trappen

Arbejder du i en etagebygning, så smut ud på bagtrappen, og sprint, alt hvad du kan, opad i 20 sek. Gå roligt ned igen, og gentag to gange.

Træn med egen vægt

Dynamiske kropsvægtsøvelser som burpees og jump squats giver hurtigt sved på panden. Træn fx i tabataintervaller, hvor du laver øvelsen i 20 sek. og holder 10 sek. pause.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: