Mand og kvinde på mountainbike
© iStock

Sådan får du mest ud af din mountainbiketur

Det er vigtigt at have styr på teknikken, hvis man vil have maksimalt udbytte af mountainbiketræningen. Vi har samlet 3 skarpe råd, der optimerer effekten af din moutainbiketur.

18. januar 2019 af Niels Christian Thalund

Mountainbiking er supereffektiv træning, hvor tempo, action og adrenalinkick er en uundgåelig del af den sveddrivende ‘skovtur’ på kringlede singletracks og stejle op- og nedkørsler. Tril med til en rask køretime for MTB-novicer – og alle andre med behov for at pudse den basale teknik af.

1. Løst greb om styret 

Det kan være fristende at holde krampagtigt fast i styret, når det går løs. Men det vil med garanti give dig øm nakke og skuldre. Et løsere greb om styret, men altid med dine fingre lukket sammen til et ‘O’, vil derimod give dig fuld kontrol og mere bevægelighed, uden risiko for at et pludseligt slag i forhjulet får dig til at miste grebet. Kør samtidig med bukkede arme og udadvendte albuer. Det virker nemlig som gode stødæmpere. Hav også hele tiden en eller to fingre hvilende på bremsegrebene. 

2. Bagdelen tilbage ned ad bakke

Skub bagdelen langt bagud, når du rammer en nedkørsel. Det giver dig meget bedre kontrol med cyklen, når tyngdepunktet flyttes bagud – maven skal faktisk hænge lige over sadlen. På den måde letter du presset på forhjulet, du risikerer ikke at ryge forover, og du kan bremse meget mere med forbremsen. Selv hvis forhjulet skulle blokere, kan du holde balancen, da bagdelen hænger over baghjulet. 

3. Ram rødder lige på

For at undgå, at forhjulet ‘glider af’ på rødder, sten og andre forhindringer i sporet, er det vigtigt, at du sørger for at ramme dem vinkelret med forhjulet. På den måde holder hjulet kursen og ruller let henover. Er underlaget vådt og fedtet, er det endnu vigtigere at være skarp på den her teknik.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: