René Holten Poulsen roer kajak
© Credit: Balint Vekassy

René "Powerhouse" Poulsen: Sådan træner den muskuløse roer

Danske René Holten Poulsen har vundet metal fra alle de store mesterskaber indenfor kajakroning. Læs blandt andet, hvordan en ganske almindelig træningsuge ser ud, og hvilke styrkeøvelser, han foretrækker.

3. maj 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Danske René Holten Poulsen har vundet medaljer ved alle de store mesterskaber indenfor kajakroning. Han har vundet guld ved EM og VM samt sølv ved de olympiske lege. Det er ikke tilfældigt, at man som udøver kan levere gang på gang til de store konkurrencer. Bag succesen ligger timevis af hårde træninger for den danske power-roer, der også går under navnet "Powerhouse". 

Vi har taget et snak med manden om hans favoritøvelser, mål og den træning, der ikke foregår på vand. 

Din sport foregår på vandet, men hvor meget af din træning foregår i virkeligheden på land?

- Det varierer meget med årstiden. Om vinteren har vi 2-4 måneder, hvor alt foregår på land, det er meget vejrbestemt. Man bliver meget våd i kajakken, så vind og kulde er ikke ligefrem en ting, vi holder af.

I sommerperioden er det nok kun 20-25 %, der foregår på land. Og det samme gælder, når vi er på træningslejr for at ro.

5000 meter ved verdensmesterskabet i 2015.

© Credit: Balint Vekassy

Hvordan ser en typisk træningsuge ud for dig?

- Jeg har 10 pas på vandet, tre i vægttræningen, to i løb - og så har vi i perioder også to korte styrkepas i forbindelse med løb. Vi har fri onsdag og lørdag eftermiddag, og søndag har vi helt fri.

Vi træner to gange om morgenen, gerne roning og vægttræning eller løb. Og vi er på vandet igen om eftermiddagen. Så to-tre træningspas dagligt.

500 meter ved verdensmesterskabet i 2015.

© Credit: Balint Vekassy

Hvad er dine favoritter blandt styrkeøvelser?

- Jeg har ikke nogle specifikke øvelser, men jeg foretrækker træning med flere gentagelser - a la cirkeltræning. På det seneste har jeg forsøgt at overføre så meget som muligt fra regulere vægte til TRX. Det er ikke alle øvelser man kan med, men med dem man kan, har jeg gjort det mere og mere.

Verdensmesterksabet i 500 meter 2015. Guld til René Holten Poulsen.

© Credit: Balint Vekassy

Hvordan holder du motivationen oppe til al den træning?

- Det varierer lidt. Ønskede resultater, oplevelser og process. Det bedste er klart når du nyder processen frem mod et mål. Men der er også tider, hvor man ikke er motiveret, så i mit tilfælde lige nu tænker jeg på, at jeg ikke vil have samme oplevelse som til OL. Men det ændrer sig fra sæson til sæson og fra årstid til årstid. Sol, stille vand og varme, det er klart ting, der hjælper på lysten.

1000 meter med Nils Boe ved verdensmesterskabet i 2015.

© Credit: Balint Vekassy

Hvilke former for alternativ træning dyrker du?

- Jeg vægttræner og løber året rundt. I vinterhalvåret dyrker jeg lidt MTB og en hel masse svømning. Og så bruger jeg også tid på at træne med en af fysioterapeuterne I Team Danmark. Sidste vinter lavede jeg en del træning med Pernille Blume og Daniel Skaaning. Det var sjovt at træne sammen og lære af hinanden. Jeg er meget stærkere i overkroppen, men deres smidighed og corestyrke er enorm. Jeg er også stærk i maven, men på en helt anden måde - og merei siderne ift. dem. Det var sjovt.

500 meter ved verdensmesterskabet i 2015.

© Credit: Balint Vekassy

Hvor stor en rolle spiller din kost i forhold til din træning og sport?

- Jeg går ikke vildt meget op i kost, og det er klart en ting, jeg kan gøre bedre. Det går klart bedre, når jeg har nogen at lave mad sammen med. Men jeg oplever dog også, at så længe jeg sørger for at spise det sunde før det usunde, så går det fint. Men vi kender alle den der med at handle, når man er sulten. Så har man spist sig mæt i et eller andet junk, inden man når hjem. Gør man det gentagende gange, kan man mærke det.

1000 meter ved verdensmesterskabet i 2015.

© Credit: Balint Vekassy

Hvad er dit næste mål, og hvordan træner du hen imod det?

- Jeg har VM i august. I år bygger jeg formen op lidt mere tålmodigt. Det er også lidt fordi, jeg frem til nytår kun trænede 70-80 % af programmet, og derfor mangler lidt grundtræning, selvom det dog ser ganske fornuftigt ud. Så jeg håber at kunne gøre det godt til VM. Måske jeg kan overgå mig selv?

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: