© iStock

Sådan bruger du supersæt

Supersæt er især godt for at øge muskelmassen, få pulsen op og spare tid til træningen. Her er 3 måder, du kan bruge det i din træning.

11. juli 2019 af Dina Christiansen

Hvad er supersæt

Når du laver supersæt, kører du to forskellige øvelser lige efter hinanden uden pause. Det vil sige, at 1 sæt består af to øvelser, hvorefter du holder en kort pause og gentager det. Det er godt for at øge muskelmassen, få pulsen op og gøre træningen mere effektiv. Du sparer nemlig en del tid, når du ikke har pause mellem dine øvelser. Det kan bruges på 3 forskellige måder.

Compound supersæt

Her kører du to forskellige øvelser til samme muskelgruppe. Compound supersæt er nok det hårdeste af de tre varianter, da det er meget udmattende for musklerne. Dog er det optimalt at benytte, hvis du gerne vil øge din muskelmasse. Eksempler på compound supersæt (SS):

  • Pullups SS lat pulldown
  • Bænkpres SS pushups 
  • Squat SS benpres

© iStock

Pre-exhaust og post-exhaust supersæt

Ved pre-exhaust supersæt laver du en isolationsøvelse efterfulgt af compound øvelse. En compound øvelse arbejder over flere muskelgrupper for eksempel squat, der træner både forlår, baglår og baller. Du kan også vælge at lave post-exhaust supersæt, der er det modsatte af pre-exhaust. Du vil altså bytte om på rækkefølgen af øvelserne. Eksempler på pre-exhaust supersæt (SS):

  • Biceps curls SS reverse grip lat pulldown
  • Triceps extension SS pushups
  • Leg extension SS squat

Antagonist supersæt

Her laver du to øvelser til modsatarbejdende muskelgrupper. Antagonist træning er godt for at sikre, at der er balance i din træning. Eksempler på antagonist supersæt (SS):

  • Biceps curls SS triceps extension
  • Bænkpres SS seated rows
  • Leg extension SS legcurl 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: