Kvinde og mand der løber.

Det er den horisontale belastning af bentøjet, der for alvor øger skaderisikoen – ikke hvor tungt man lander vertikalt. 

© iStock

Slip bremsen og undgå løbeskader

Forskning viser at det ikke er hvor tungt du lander, men derimod hvor hård opbremsning du foretager i din landing. Den hårde opbremsning er afgørende for din skaderisiko.

17. oktober 2018 af Redaktionen

Undgå løbeskader

Det er ikke, hvor tungt du lander, men hvor hård en opbremsning du foretager i landingen, der er afgørende for din skaderisiko.

Det viser et nyligt canadisk studie, hvor forskerne først målte og analyserede 65 kvindelige motionsløberes bevægelser på et løbebånd og efterfølgende fulgte dem i 15 uger, hvor de trænede op til halvmaraton. I forsøgsperioden blev 33,8 pct. af løberne skadet i større eller mindre grad.

Inden studiet gik i gang, regnede forskerne med, at den faktor, der ville have størst indflydelse på skaderisikoen, ville være, hvor hårdt fødderne ramte underlaget – den såkaldte average vertical loading rate. Men den havde ikke nogen sammenhæng med skaderisikoen.

Det havde derimod den såkaldte peak braking force, som er et udtryk for de kraftpåvirkninger, der rammer muskler og led horisontalt i landingen. Den tredjedel af løberne, som havde den højeste peak braking force, havde en otte gange højere skaderate end løberne i den laveste tredjedel og fem gange højere end dem i den mellemste kategori.

Problemet er, at man som løber ikke kan mærke, om ens peak braking force er høj, på samme måde som man fx kan mærke, om man lander tungt eller let. Hvorvidt man lander på hæl eller midtfod, har angiveligt heller ingen indflydelse på ens peak braking force.

Sådan nedsætter du din peak breaking force

I et opfølgende studie, som endnu ikke er publiceret, fik løberne direkte feedback på deres peak braking force, mens de løb på løbebåndet. Her var alle løberne angiveligt i stand til at sænke deres peak braking force ved at tage kortere skridt, øge kadencen og forsøge at lande blødere.

Forskningslederen tilråder derfor løbere, der ofte bliver skadet, at øge deres kadence med 5-10 pct. og fokusere på at lande blødt.

Kilder: Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports og Runner’s World

Super-tilbud: Stor vinterpakke til dig

Hold varmen og bliv set i mørket for KUN 69,50 kr. Lige nu kan du få en løbehue, handsker, halsedisse, LED-armbånd og LED-lys til skoen + 2 numre af Aktiv Træning til en vanvittig pris. Du får hele pakken med alle 5 dele samt 2 numre af Aktiv Træning for KUN 69,50 kr. (+ 29,50 kr. i porto). Tilbuddet gælder kun så længe lager haves. Læs meget mere her

Tilbud til dig: Genial træningstrøje fra Craft

Blød, let og elastisk. Craft har lavet en superfed træningstrøje, der sidder tæt til kroppen og følger alle dine bevægelser. Og så kan den blive din for KUN 99,50 kr. Trøjen fås både til mænd og kvinder, og den kan bruges til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven til træning i fitnesscenteret eller en løbetur. På kolde dage er den perfekt som lunende mellemlag under en jakke, mens den på lidt varmere dage fungerer godt som yderste lag. Trøjen er designet med et hul ved håndleddet, som du kan stikke tommelfingeren igennem. På den måde kan du trække ærmet udover håndryggen og holde hænderne varme på de kølig dage. Lige nu kan du få trøjen sammen med 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto. I alt 149 kr.) Læs meget mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: