Mand har ondt i lænden
© iStock

Stærke ben reducerer smerter i lænden

Forskning viser, at svage ben er skyld i, at mange løbere rammes af lændesmerter. Men det er der heldigvis råd for. Her finder du bl.a. to effektive øvelser, der reducerer smerter i lænden.

9. november 2019 af Redaktionen

Styrk benene mod ondt i lænden

Bliver du ramt af smerter i lænden, hvilket er et velkendt fænomen hos mange løbere, kan træning af benmusklerne være en mulig vej ud af smerterne. 

I et nyt studie blev 84 motions­løbere med langvarige lændesmerter inddelt i tre grupper, som alle skulle igennem et 8-ugers træningsforløb. Den ene gruppe skulle lave styrkeøvelser for benene, mens den anden skulle lave øvelser for lænden. Den tredje skulle lave øvelser for corestabilitet. Efter forsøget havde alle tre grupper opnået lige stor smertereduktion, men de løbere, der havde trænet ben, havde forbedret deres løbekapacitet mest. Og mens de både havde fået stærkere ben- og rygmuskler, så havde de løbere, der trænede lænde- og coreøvelser ikke opnået nogen øget styrke i benene.

Svage lårmuskler medfører dårlig lænd

Forskerne bag studiet har tidligere påvist, at løbere med langvarige lændesmerter ofte har relativt svage lårmuskler, hvilket kan give en dårlig støddæmpning og dermed belaste lænden under løb. 

Kilde: Medicine & Science in Sports & Exercise 

To effektive øvelser, der styrker lænden

Step-up

Find mere information om øvelsen her.

Hip-thrust

Find mere information om øvelsen her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: