mand der træner
En effektiv hjemmetræning -

sådan kan du bruge håndvægte til at opgradere din træning. 

© iStock

3 effektive øvelser til hjemmetræningen

Du behøver ikke et blæret homegym med dyre hightech-maskiner og masser af pladskrævende vægte for at få effektiv træning derhjemme. Faktisk kan du give hjemmetræningen en gevaldig opgradering med bare ét stykke velvalgt udstyr. Her sætter vi fokus på håndvægte.

Sådan laver du øvelserne:

Lav 3-4 sæt af hver øvelse med 45-90 sekunders pause mellem sættene. 


Step-ups 

Sådan gør du: 

1. Stå med den ene fod på en stol eller skammel. Ret ryggen, og kig lige frem. Hold et par håndvægte i hænderne langs siden. 

2. Pres ned med foden på stolen, så du kommer op at stå på den.Sænk dig kontrolleret tilbage til startpositionen.

Øvelse: Step-ups 

© iStock

One arm: Bent-over row

Sådan gør du: 

1. Stil dig med forskudte ben og foroverbøjet – men stadig med ret ryg. Støt dig til en stol, og lad en håndvægt hænge ned i strakt arm. 

2. Træk håndvægten op til kroppen uden at ændre på vinklen i overkroppen. Sænk så vægten ned i strakt arm igen.

Mand der træner

Øvelse: One arm: Bent-over row

© iStock

Skulderpres 

Sådan gør du: 

1. Stå med din hoftebreddes afstand mellem fødderne og håndvægtene løftet op i skulderhøjde. Håndfladerne peger ind mod siden af hovedet.

2. Spænd musklerne i ben, baller og core, og pres de to håndvægte op over hovedet til strakte arme. Undervejs roterer du håndvægtene en kvart omgang, så dine håndflader ender med at pege fremad. Sænk så håndvægtene tilbage til startpositionen.

Mand der træner

Øvelse: Skulderpres

© iStock

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: