Kvinde til yoga
© iStock

3 gode måder at træne din core

Få sjov træning, og styrk kropskernen oveni. En række træningsformer er mindst lige så gode som specifikke coreøvelser til at styrke kroppens kerne. Her får du tre effektive alternativer.

23. maj 2018

Træn din core 

Der findes alskens måder hvorpå du kan træne din core. Her er 3 bud på øvelser, hvor kroppens kerne bliver styrket på en sjov og alternativ måde. 

1. Yoga

Core-gevinst: Yoga er fremragende træning for mave- og rygmuskulatur. Alt efter hvilken type yoga du deltager i, vil du blive ført igennem 45-90 minutters effektiv generel styrketræning og lokal muskeludholdenhedstræning med egen kropsvægt. 

De forskellige stillinger udfordrer din balance, styrke, smidighed og udholdenhed på én og samme tid og rammer kropskernen særdeles effektivt. Og glem bare fordommene: Du behøver ikke at kunne gå i spagat for at dyrke yoga – og mange yogahold vil presse dig maks. på både styrke og udholdenhed.

Core-rating: 6/6

2. Kettlebell-træning 

Core-gevinst: Kettlebelltræning, der de senere år er blevet rasende populært, er en genial træningsform for din kropskerne. 

Aktivering af kropskernen er nemlig helt basalt for at kunne udføre de klassiske kettlebelløvelser som double swings, swings, snatch, clean og turkish get-ups med den korrekte teknik. Turkish get-ups er et klasseeksempel på en øvelse, hvor din evne til at aktivere kropskernen korrekt afgør, om du kan udføre øvelsen. 

Enarms swings, snatch og clean medfører en stærk aktivering af din kropskerne, der vil arbejde hårdt for at modvirke det ‘skæve’ træk, som enarmsøvelser skaber.

Core-rating: 5/6

3. Tung styrketræning 

Core-gevinst: Tung styrketræning med 1-8 RM belastning (det vil sige med så meget vægt, at du kun kan lave 1-8 gentagelser af en øvelse) er en fremragende måde at træne din kropskerne på.

Når du laver squats i fitnesscenteret, har du måske mest fokus på benene, men dine coremuskler kommer også på særdeles hårdt arbejde. I tunge og teknisk komplekse løft som squat, dødløft, råtræk, træk, stød og frivend er en stærk kropsstamme en forudsætning for, at ben og arme kan yde det maksimale, og for at kunne bevare den rette teknik. 

Når du arbejder imod en stor ydre modstand, skal alle involverede muskler arbejde koordineret og effektivt. Jo tungere belastning, jo større bliver aktiveringen af din kropskerne, som skal arbejde hårdt for at stabilisere kroppen, mens der er seriøse kræfter på spil.

Core-rating: 6/6

Få mere ud af træningen

Vil du have mere ud af din træning? Så skal du have det rigtige gear. Lige nu kan du få lækker træningstrøje fra Craft sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og eksp. I alt 149 kr.). Trøjen er lavet i et let, blødt og elastisk materiale, der følger dine bevægelser helt suverænt. Den er desuden fantastisk til at transportere den overskydende varme væk fra kroppen, og det betyder, at du kan bruge den til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven, træning i fitnesscenteret eller på løbeturen.

Pulloveren har en værdi af 599 kr., men lige nu kan du få den sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og eksp. I alt 149 kr.). Læs mere om det skarpe tilbud her – og rigtig god fornøjelse med din træning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: