© istock

3 gyldne træningsregler

… der sikrer dig konstante fremskridt

29. juni 2020 af Brian Henneberg

Hvis du vil have det optimale ud af din styrketræning, bør du have styr på disse 3 regler.

Vær konsekvent

Hvis din fysiske form skal være en opadgående kurve, så er det nødvendigt, at du holder dig selv til ilden. Konsekvent træning to, og gerne tre, gange om ugen er simpelthen nødvendigt, hvis du vil andet end at vedligeholde status quo. 

Øg belastningen

Kroppen vænner sig lynhurtigt til det, du udsætter den for. Træner du altid med det samme antal sæt og det samme antal kg i dine øvelser, så rammer du på et tidspunkt et plateau, hvor tingene går i stå. 

Et af de vigtigste styrketræningsprincipper er derfor progressiv overload. Det går helt simpelt ud på, at du hele tiden forsøger at øge vægten i øvelserne, øge antallet af sæt eller øge antallet af øvelser for at udfordre muskulaturen med noget, den ikke er vant til.

Husk kosten

Der er rigtig mange, som slider en masse timer i fitnesscenteret, men som aldrig bliver mere muskuløse, eller som bliver ved med at have en høj fedtprocent. Husk, at træningen egentlig kun sætter kroppen i en modellerbar tilstand. Hvad du udnytter denne tilstand til, afhænger af hvad og hvor meget mad du efterfølgende kommer i den. 

At tage muskel masse på kræver rigtig mange kalorier og rigtig meget protein. Og hvis målet omvendt er at smide de overflødige kilo, er du nødt til at sikre dig, at du indtager færre kalorier, end du forbrænder. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: