© istock

3 tips til at få større range of motion

Det er værd at have fokus på full range of motion, når du træner dine muskler

I nogle øvelser kan du øge bevægeudslaget med små justeringer.

Bænkpres

I bænkpres bruger man mest brystet og skuldrene i den nederste del af bevægelsen og mest triceps i den øverste del af bevægelsen. Så det er vigtigt at træne med full range of motion, hvis du vil have optimal træning af brystmusklerne. 

Her kan håndvægte være en lille fordel. Når du laver bænkpres med vægtstang, er du nødt til at stoppe bevægelsen, når stangen rammer brystet. Med håndvægte kan du derimod komme lidt dybere ned i bunden af bevægelsen og dermed få et større stræk på brystet.

Biceps curls

Biceps curls findes i mange forskellige varianter, og uanset hvilken du vælger, bør full range of motion altid være obligatorisk. Hvis du vil have bicepsmusklen strakt så meget som muligt ud, kan det være en fordel at lave øvelsen med håndvægte og siddende på en skråbænk.

Bulgarian split squat

I bulgarian split squat har du den ene fod oppe på en bænk bag dig, og det er en øvelse, hvor du kan arbejde med stort bevægeudslag. Du kan sætte yderligere trumf på ved at placere den forreste fod på en lav stepbænk eller et par store vægtskiver. På den måde kan du komme endnu dybere ned, og det er noget, der virkelig kan mærkes i ben og baller.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: