Derfor skal du træne unilateralt

Unilaterale øvelser træner hver side af din krop uafhængigt af hinanden og bør altid være en tilstede i din styrketræning. Læs om de mange fordele ved unilateral træning her.

30. juni 2019 af Dina Christiansen

Ofte vil unilaterale øvelser føles svære, klodsede og tunge. De udfordrer nemlig din balance, din koordination og din styrke, og netop derfor bør du altid have dem som en del af din træning.

Unilateral træning er øvelser som fx split squats, etbenet dødløft, one-arm row, planke med skulderklap, one-arm press og mange flere.

Udligner styrkeforskelle

Når du træner bilaterale øvelser som squat eller bænkpres, hvor begge sider arbejder sammen, kan din stærke side tage over for at kompensere for den manglende styrke i modsatte side. De unilaterale øvelser tvinger begge sider til at arbejde selvstændigt, og på den måde kan du arbejde på at udbedre eventuelle styrkeforskelle. Det er altid en god idé at starte med den svagere side, så den sætter standarden.

Sætter krav til din core

Når du skal stå på et ben eller kun have vægt i den ene hånd, arbejder din core for at modarbejde den ubalance, der er. Prøv for eksempel at ligge dig i en planke og slip med den ene arm. Du vil med det samme kunne mærke, at din core udfordres for at holde hoften på plads og ikke falde til siden.

Forbedrer din balance og stabilitet

De unilaterale øvelser vil udfordre din balance, og du kommer formentlig til at stå og vrikke lidt fra side til side i starten. Det aktiverer de stabiliserende muskler omkring ledet og forbedrer din balance. 

Selvom unilaterale øvelser er geniale på mange måder, betyder det ikke, at de skal erstatte dine bilaterale øvelser. Det er en god idé at have en blanding af begge slags i din træning. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: