Derfor skal du vælge håndvægtene

Går du altid uden om håndvægtene i fitnesscenteret? Så går du glip af de her fordele.

5. april 2019 af Nichlas Warming og Jesper U. Larsen

Hvis du er vant til at styrketræne i maskiner eller med vægtstænger, så kan håndvægtene give variation i din træning og måske sikre ny fremgang i øvelser, hvor du er gået i stå. Her er fire fordele ved at træne med håndvægte:

1. Større range of motion

I nogle maskiner og øvelser med vægtstang bliver bevægeudslaget (range of motion) begrænset – fx i bænkpres, hvor bevægelsen stopper, når stangen rammer brystet. Med håndvægte kan du have et større bevægeudslag, og det giver optimale betingelser for muskelvækst.

2. Øget bevægelsesfrihed

Når du træner med vægtstænger og i maskiner, er du ofte tvunget til at køre i en fastlåst bane og med en fast håndstilling. Håndvægte giver derimod øget bevægelsesfrihed, så du kan undgå bestemte ledpositioner, som giver smerter.

3. Større krav til stabilisering

Den øgede bevægelsesfrihed, du får med håndvægtene, medfører, at du er nødt til at arbejde mere med at stabilisere vægten. Herved kommer mange af de mindre muskelgrupper omkring leddene i spil. Der er også større krav til balancen og evnen til at spænde op i coren.

4. Udbedring af ubalancer

Det er meget almindeligt, at man er stærkere i den ene side af kroppen end i den anden. Med maskiner eller vægtstænger kan den stærke side ende med at tage over, når den svage er udtrættet, hvilket skaber asymmetri. Ved at træne med håndvægte fjernes muligheden for at kompensere med den stærke side. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: