Mand og kvinde med six-packs.
© iStock

Det skal du vide om din core

Du har helt sikkert hørt, at du skal styrke din 'core', men hvad er det egentligt? Det kan du blive meget klogere på her.

20. maj 2019

Det består coremusklerne af 

Coremusklerne er en vigtig faktor ved bevægelser med overførsel af kraft fra én kropsdel til en anden. Her får du en komplet liste over de muskler, som du benytter ved din coretræning, og hvilken rolle disse muskler spiller. 

Musklelgrupper fra blad.

Mellemgulvet

Det er ofte denne muskelgruppe, der primært fokuseres på under træning af kropsstammen.

1. Transversus abdominis er den dybeste mavemuskel, der sidder som et bælte over den nederste del af maven.
2. Obliquus internus abdominis er den dybe del af de skrå mavemuskler. De spiller en vigtig rolle ved rotation og sidebøjning af rygsøjlen.
3. Quadratus lumborum sidder i lænden, hvor de fleste personer med rygsmerter oplever symptomer.
4. Diaphragma adskiller brystkassen og maven og er vores primære åndedrætsmuskel.

De overfladiske skeletstabilisatorer

5. Rectus abdominis er en muskel, som får meget opmærksomhed. Det er nemlig de lige mavemuskler, som giver den eftertragtede sixpack hos veltrænede personer med lav fedtprocent i maveregionen.
6. Obliquus externus abdominis er den overfladiske del af de skrå mavemuskler og er placeret i begge sider mellem ribben og hofteskål.
7. Erector spinae er musklerne, der sidder langs rygsøjlen på hver side.

De dybe skeletstabilisatorer

Det er de små muskler, som sidder i og omkring leddene i rygsøjlen.

8. Multifidus og rotatores stabiliserer ved rotation af rygsøjlen.
9. Interspinales og intertransversarii stabiliserer ved bøjning og udstrækning af rygsøjlen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: