Er mine muskler vokset?

Sådan måler du, om du har fremgang i fitnesscenteret.

1. januar 2020

Når du løfter vægte, er det rart en gang imellem at få bekræftet, at alt det hårde slid faktisk giver de ønskede resultater. Måske kan du godt se i spejlet, at du er mere muskuløs, end før du begyndte at træne, og måske strammer den gamle T-shirt mere over brystet og på armene end før – men ingen af delene giver et særligt nøjagtigt overblik over, hvordan din udvikling skrider frem.

Når du vil måle, hvordan din muskelvækst udvikler sig, kan du beregne den såkaldte SCG (skinfold corrected girth) ved hjælp af hudfoldsmålinger og omkredsmålinger, som du laver på arme eller ben. Hvis dine overarme fx er vokset i omkreds, giver beregningen dig et godt overblik over, om det faktisk skyldes muskelvækst, eller om du bare har øget mængden af fedt.


Sådan gør du
Hudfoldsmålingerne laves med en simpel fedttang, der kan fås til 50-100 kr., mens du bruger et almindeligt blødt målebånd til omkredsmålingerne. Det er vigtigt, at du måler de samme steder hver gang. Enten med afslappet eller spændt muskulatur. Notér ned hvad du gør, og tag gerne billeder af målestederne, så du sikrer dig, at du kan finde de nøjagtig samme steder næste gang.

Skinfold corrected girth beregnes ved hjælp af formlen: X - (3,14 * Y), hvor X er omkredsen (i cm), og Y er tykkelsen af huden med fedtlag (i cm).


Et eksempel
Lad os eksempelvis sige, at dine første målinger af overarmen giver de her tal:

  • Omkreds på overarm = 40 cm.
  • Hudfoldsmåling på overarm = 4 mm.
  • Skinfold corrected girth: 40 – (3,14 * 0,4) = 38,744.


3-6 måneder senere måler du nøjagtig de samme steder:

  • Omkreds på overarm = 41 cm.
  • Hudfoldsmåling på overarm = 6 mm.
  • Skinfold corrected girth: 41 – (3,14 * 0,6) = 39,116.

Skinfold corrected girth er altså større end ved første måling. Det beviser, at du har fået større muskler siden sidst, også selvom fedtet udgør en del.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: