Det er en god idé at kombinere styrke og kardio. 

Hvordan kommer man lettest om ved kardio?

Spørgsmål: Man løfter vægte i fitnesscenteret, men man ved jo godt, at man også burde træne lidt kondition. Hvordan gør man det overskueligt?

9. november 2021

SVAR: Styrketræning er en genial træningsform, men du har ret i, at du for sundhedens skyld også bør få pulsen op regelmæssigt. Det behøver heldigvis ikke indebære lange, kedelige sessioner på løbebåndet. Er du ikke meget for at slippe vægtene, så kan du faktisk godt dyrke kardio med vægte og maskiner. Tricket er at køre mange gentagelser (15-20) og holde ekstremt korte pauser mellem dine sæt. Udvælg fx 10 gode øvelser, og kør tre sæt af hver øvelse på denne måde. 


En anden mulighed er, at du slutter dit styrketræningspas af med en kort kardiofinisher. En finisher er 5-10 minutters intensivt arbejde i slutningen af din træning, hvor du giver den fuld gas og klemmer den sidste energi ud af kroppen. Forskning bakker op om, at selv ganske få minutters meget intens træning kan forbedre konditionen og rykke syregrænsen betragteligt opad. 


De små ‘slutspurter’ kan bygges op på utallige måder og med mange forskellige øvelser. Her er tre, du kan prøve.

3 gode finishers

  • BAKKESPRINT - indstil løbebåndet på 8-10 % hældning. Løb 5-6 intervaller a 60 sekunders sprint efterfulgt af 25 sekunders gåpause.


  • CIRKELFINISHER - kør en runde med 15 box jumps, 50 x sjip og 15 burpees. Herefter starter du forfra og forsøger at nå så mange runder som muligt på 8 minutter. Pauserne skal være så få og så korte som muligt. 


  • MASKINMIKS - tag en runde på 5 forskellige kardiomaskiner. På hver maskine træner du intensivt i 1 minut og 30 sekunder. Gåturen over til den næste maskine er din pause. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: