© Istock

Hvorfor får jeg ondt i nakken?

Jeg får ofte spændinger i nakken og hovedpine efter styrketræning. Gør jeg mon noget forkert?

Dit problem kan måske skyldes, at du har hovedet i en forkert position under øvelserne. Mange har en tendens til at bøje i nakken, når de skal læne sig forover, ned i knæ eller trække sig op i armene. Det kan give spændinger i nakken, hovedpine og på sigt også ømhed i skulderen og lænden.

Fokusér på at holde hovedet i naturlig forlængelse af rygsøjlen. Forestil dig, at du har et kosteskaft fra nakken og ned gennem rygsøjlen, så de 2 dele bliver nødt til at følges ad hele tiden.

Når du holder hovedet i den rette position, forebygger du ikke alene skader – du bliver også i stand til at løfte tungere vægte. Hvis du bøjer nakken, mens du træner, vil nervebaner i nakkeregionen nemlig blokere en del af din muskelstyrke.

RIGTIGT! Her danner nakken og rygsøjlen en lige linje. Nu kan du både løfte optimalt og undgå spændinger.


FORKERT! Hvis du som her bøjer nakken bagover og skyder hagen frem, risikerer du spændinger i nakken, og din evne til at løfte tungt forringes.

Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

Vil du have en stærk krop og undgå skader? Lige nu kan du få vores store træningssæt til en helt fantastisk intro-pris. Sættet består af et mavehjul, en træningsmåtte og træningselastikker samt en stor guide med øvelser, så du kan træne hele kroppen derhjemme. Derudover får du 3 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, som hver måned er proppet inspiration, motivation og gode råd til din træning. Og det bedste af det hele er, at du får det hele for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Det har aldrig været billigere at komme i form. Læs mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: