Pull-up-teknik
Få helt styr på teknikken© Foto: iStock

Lær at lave pull-ups

En stang, du kan løfte dig selv op i, er alt, du behøver for at lave en af styrketræningens mest effektive øvelser.

9. september 2021 af Jesper U. Larsen Konsulent: Personlig tæner og MSc. i smerter Jacob Beermann, Maxer.dk

Vi hjælper dig godt i gang med at lave kropshævninger – og viser nogle af de mange andre gode øvelser, du kan lave i pull-up-baren.

Den perfekte pull-up 

  • Tag et bredt greb om pull-up-baren, så tommelfingrene cirka flugter med ydersiden af dine skuldre. Hæng i helt strakte arme. Du kan eventuelt bøje knæene lidt og krydse benene bag kroppen.

  • Træk dig hurtigt og kraftfuldt op i armene, så din hage kommer op over stangen – uden at strække halsen for at få hagen over.

    >> FÅ MASSER AF tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<


  • Sænk dig kontrolleret ned igen – lad dig ikke dumpe ned.

  • Sørg for at lave den fulde bevægelse i øvelsen. Det vil sige, at du kommer helt ned i strakte arme, før du igen hiver dig op, og at du kommer helt op med hagen over stangen

  • Undgå at svinge for meget frem og tilbage i baren. At bruge momentum kan gøre det nemmere at lave flere pull-ups, men udvikler ikke din styrke i hele bevægelsen. 

Hvad gør grebet?

Når du laver kropshævninger med et underhåndsgreb, så håndfladerne peger mod dig selv, kaldes det en chin-up. Den laves typisk med et greb lidt smallere end skulderbredde. Den træner i store træk de samme muskler som pull-ups, men går lidt mere i biceps. De fleste oplever desuden, at chin-up er en lidt lettere variant. 

Konsulent: Personlig tæner og MSc. i smerter Jacob Beermann, Maxer.dk

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du gerne opnå med din træning i løbet af det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: