..og de fem sidste

6. Du undgår småskaderne Du får stærkere led, sener og bindevæv af jævnligt at presse dine muskler. Samtidig styrker du samspillet mellem muskler og nervesystem, når du pumper jern. Det kommer dig til gavn, hvis du ved et uheld kommer ud i en yderstilling med fx dit knæ. Her skal din krop hurtigt være i stand til at beordre muskler og led til at trække sig sammen for at beskytte dit led. 7. Du slipper for sygdom

7. maj 2010
  • 6. Du undgår småskaderne Du får stærkere led, sener og bindevæv af jævnligt at presse dine muskler. Samtidig styrker du samspillet mellem muskler og nervesystem, når du pumper jern. Det kommer dig til gavn, hvis du ved et uheld kommer ud i en yderstilling med fx dit knæ. Her skal din krop hurtigt være i stand til at beordre muskler og led til at trække sig sammen for at beskytte dit led.

  • 7. Du slipper for sygdom Undersøgelser har fx vist, at musklers evne til at optage glukose forbedres ved styrketræning. Samtidig bliver der flere muskler, som kan optage sukkeret, og dermed falder risikoen for at udvikle sukkersyge (diabetes), overvægt og sågar hjertesygdomme. Også de frie radikaler, som laver skader i kroppens celler og kan give kræft, bliver holdt i skak af styrketræning.

  • 8. Du øger balanceevnen Du øger balanceevnen ved at træne de mange små, stabiliserende muskler, som overalt i din krop er med til at holde dig fri af slingrekurs. Det kan du gøre ved at træne med frivægte eller blot af og til stå på ét ben. Derved aktiverer du mini-musklerne, fordi de bliver nødt til at spænde sig, når du skal holde balancen.

  • 9. Du bevarer din krop fast og rank Vejen til en flot holdning går gennem en stærk overkrop og et fast muskelkorset, der giver dig kræfter og støtte til at holde ryggen rank igennem en hel dag. Samtidig bliver din krop lækkert harmonisk at se på, hvis du altså husker at træne både over- og underkrop. Ved at genvinde muskelmasse hjælper du kroppen med at forbrænde eventuelle deller, og som resultat bliver du efterhånden mere fast at se på. I det hele taget giver veltrænede muskler dig en atletisk og dynamisk fremtoning over for andre mennesker.

  • 10. Du bruger tiden effektivt Tid har de fleste for lidt af - og derfor bliver den daglige motion af og til sparet væk. Heldigvis er blot 20 minutters træning 2-3 gange om ugen nok til at give gode resultater. Samtidig kræver styrketræning meget lidt udstyr, forberedelse og plads, hvad enten du foretrækker at træne hjemme eller i et af byens fitnesscentre.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: