© iStock

Sådan bruger du dropsæt

Få mere ud af din træning med dropsæt, hvor du sænker vægten over flere omgange og derved udtrætter musklerne fuldstændig. Læs hvornår og hvordan du skal bruge det her.

1. marts 2019 af Dina Christiansen

Variation er vigtig for at sikre fremgang i din træning, men det behøver ikke altid betyde, at du skal lave nye øvelser. Der er nemlig mange andre parametre, som du kan skrue på i din træning for eksempel ved at bruge dropsæt.

Hvad er dropsæt

Dropsæt går ud på at udtrætte musklen fuldstændig ved at droppe vægten. Det vil altså sige, at du, efter dit almindelige sæt, fortsætter med en lavere vægt, indtil du ikke kan mere. Du kan vælge at lave flere dropsæts, så du sænker vægten over flere omgange. Formålet med det er at stresse og udmatte musklen, så den stimuleres til at vokse.

Hvornår bruges dropsæt

Dropsæt bruges ofte som en finisher, altså til slut i din træning. Da musklen virkelig bliver udmattet, kan det have en dårlig effekt for resten af din træning, hvis du starter ud med et dropsæt. Brug det derfor til at klemme de sidste kræfter ud musklen, når dine andre løft er klaret.

Hvordan bruges dropsæt

For at lave et effektivt dropsæt kræver det, at det er muligt hurtigt at skifte vægten ud. Vælg derfor en øvelse enten i kabel eller med vægte i hænderne. Et dropsæt kan for eksempel se sådan ud:

Split squats:
1 sæt af 10 gentagelser med 10 kg i hver hånd.
1 sæt af 10 gentagelser med 10 kg i den ene hånd.
1 sæt af 10 gentagelser med kropsvægt.

De 3 sæt skal laves direkte efter hinanden, hvorefter du holder 1 minuts pause og gentager det 3-4 gange. Vælg en vægt, hvor du ikke kan lave meget mere 10 gentagelser, så du derved er nødsaget til at gå ned i vægt for at fortsætte.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: