3 genveje til den perfekte sixpack

Vejen til en sixpack kan virke lang og stejl. Men ved at benytte disse 3 genveje vil du rent faktisk kunne se resultater!

3. maj 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

En sixpack springer ikke på magisk vis frem, blot fordi du tæsker igennem den ene serie mavebøjninger efter den anden. Det anslås, at en sixpack handler 75% om kost og 25% om træning. Det kræver derfor en revurdering af, hvad man putter i munden, hvis man vil have den famøse sekstet på maven. Vi har samlet en liste med de tre vigtigste elementer til at nå målet.

HACK #1 – drop alt det dårlige

Det kræver rygrad at opnå en sixpack. Du vil nemlig skulle droppe raffineret sukker, forarbejdede fødevarer, alkohol og kornprodukter. Det virker måske drastisk, men udover, at det vil give dig bedre vilkår for at få tydelige mavemuskler, så vil det også booste dit energiniveau og give dig en generelt bedre sundhed.

HACK #2 – vær kritisk med din kardiotræning

Udover, at det kan være modbydeligt at skulle slæbe sig selv ud på landevejen for at løbe et hav af kilometer, så er det heller ikke nødvendigvis den bedste metode til at opnå et vægttab og få sixpack. Intervaltræning med høj intensitet er derimod en sikker vinder, når det kommer til at forbrænde fedt og bibeholde muskler. Eksempelvis vil en HIIT-træning på 20-30 minutter, inklusiv pauser ved lav intensitet, være et perfekt alternativ.

HACK #3 – rejs dig op

Crunches og mavebøjninger er klassiske maveøvelser, men de er også begge eksempler på øvelser, hvor du ligger ned. Sørg i stedet for at få rejst dig op, og erstat de førnævnte øvelser med eksempelvis dødløft, squats og thrusters. På den måde får du trænet større dele af kroppen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: