Kvinde med træningsbælte
© iStock

Skal jeg bruge træningsbælte?

Et træningsbælte kan være et udmærket redskab til at træne squat og dødløft. Her får du svar på, hvornår og hvor ofte du skal bruge det i din træning.

24. juni 2019 af Jesper U. Larsen

Skal jeg bruge træningsbælte?

Jeg har dyrket styrketræning i cirka 3 år. Vil det være en god idé at bruge et træningsbælte for at kunne præstere bedre i øvelser som squat og dødløft?

SVAR: Et træningsbælte kan være et udmærket redskab, når du gerne vil løfte mere vægt i øvelser, som kræver en stabil core – fx squat og dødløft. Bæltet øger det såkaldte intraabdominale tryk. 

Ved at spænde mavemusklerne ud mod bæltet og holde trykket under øvelsen kan man stabilisere rygsøjlen i højere grad end uden bælte – og det gør, at du kan løfte tungere vægte. 

Men lad være med at bruge træningsbæltet hver gang, og brug det kun til øvelser, hvor det giver mening – altså primært forskellige varianter af squat og dødløft. Der er heller ingen grund til at bruge bæltet, når du træner med lette vægte. 

Først omkring 80 procent af dit 1 RM (den vægt, du kan løfte netop én gang i en given øvelse) giver det mening at træne med bælte. 

Flere typer bælter 

  • Et klassisk vægtløftningsbælte er bredt bagtil og smallere foran. Det giver bedre mobilitet i øvelserne træk og stød, som vægtløftere konkurrerer i.

  • Styrkeløftere benytter et læderbælte, som er bredt hele vejen rundt og har metalspænde. Det er et godt valg, hvis dit mål er at kunne løfte tungere i fx squat og dødløft. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: