Kvinde der styrketræner.
© iStock

Slankemyte: Man kan ikke tabe sig med styrketræning

Selvom du forbrænder få kalorier, er styrketræning stadig gylden slankemotion. Vi går bag om myten og forklarer, hvorfor styrketræning er godt ved vægttab.

11. juni 2018 af Martin Kreutzer

Er det rigtigt at man ikke taber sig af styrketræning? 

Den falske teori 

Kalorieforbruget er så lavt, når du styrketræner, at det nærmest er spild af tid at rykke ned i fitnesscenteret. Du er meget bedre tjent med at dyrke kredsløbstræning, hvor udbyttet pr. minut er 2-5 gange så højt.

Fakta

Det er korrekt, at du forbrænder relativt få kalorier, mens du styrketræner. Det ændrer dog ikke på, at det er gylden slankemotion!

En af de ting, der taler for styrketræning, er, at du ikke kun forbrænder kalorier, mens du er i gang – du har en opskruet forbrænding i flere døgn efter. Du kan faktisk forbrænde op til 50 procent flere kalorier end det, som umiddelbart opnås under selve træningen. 

Vigtigere er dog, at styrketræning under slankekuren er garant for en optimal kropsforandring og et langt mere æstetisk resultat. Vægttab handler jo reelt ikke om at smide kilo, men om at komme af med kropsfedtet, og her er styrketræning genial.

Ved at udfordre musklerne 2-3 gange om ugen, mens du taber dig, sikrer du, at 90-100 procent af vægttabet er rent fedt.

Slanker du dig uden styrketræning, må du forvente, at kun 60-80 procent af vægttabet er tabt fedt. Resten kommer fra afbrændt muskelmasse. Nettoresultatet er derfor langt mere interessant, når der er styrketræning indover.

Som et ekstra plus hjælper den vedligeholdte muskelmasse dig med at forblive slank, for jo større musklerne er, jo mere forbrænder du, selv når du ligger på sofaen.

Løsning

Prioritér styrketræning med fokus på at træne kroppens store muskelgrupper i lårene, ballerne, øvre ryg og bryst. Det mest effektive er at gå i fitnesscenter og lave klassiske øvelser som squats, bænkpres og lat pull-down. 

Sørg for at vælge en belastning, der presser musklerne. Målet er 3-4 sæt med 8-15 gentagelser af hver øvelse. Hold pauserne korte, under 1 minut. Det udfordrer muskelmassen maksimalt.

Har du ikke mulighed for at træne i fitnesscenter, så kan du også nå ret langt med hjemmetræning, hvor du laver armstrækkere, kropshævninger og squats. 

Vi anbefaler: Genialt løbebælte

Nu kan du opbevare din telefon, nøgler og kreditkort på en nem og sikker måde, når du træner. Med dette smarte bælte kan du nemlig have alle dine vigtige ting med på løbeturen, cyklen eller i fitnesscenteret. Bæltet har to lommer, der kan udvides og holder dine ting fast, så du slet ikke opdager, at du har dem med. Med de to lommer kan du desuden have dine nøgler i den ene, mens din telefon kan ligge sikkert og uden at blive ridset i den anden.


Den store lomme har en lille udgang dine høretelefoner på bagsiden, og så er bæltet vandafvisende, så dine ting ikke bliver våde. Lige nu kan du få det geniale bælte sammen med 2 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, for KUN 69,50 kr. (+29,50 kr. i porto og ekspedition) I ALT 99 kr. Du får også en digital løbeguide med masser af tips til, hvordan du bliver en hurtigere og bedre løber. Læs mere om tilbuddet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: